جدی 22, 1401 13:39 Asia/Kabul

رئیس کمیسیون تحقیقات علمی شورای علمای شیعه افغانستان تاکید کرد: شورای علمای کابل که با فرمان رهبر طالبان تشکیل شده در صورتی می تواند تاثیرگذار باشد که علمای بی طرف و علمای شیعه هم در آن حضور داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین رضوانی بامیانی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد تشکیل شورای علمای کابل با فرمان ملا هبت الله آخند زاده رهبر طالبان، گفت: آنگونه که اعلام شده این شورا برای دادن مشورت به رهبر طالبان در موضوعاتی که به آن ارایه می شود تشکیل شده است اما بهتر بود این شورا به صورت جامع تر تشکیل می شد.

وی افزود: نفس اینکه علما در جایی برای مشورت دادن و بهبود کارها و اوضاع کشور جمع شوند اقدام پسندیده و مطلوبی است و برخی از اعضای شورای تازه تشکیل هم که او از آن ها شناخت دارد افراد با مسوولیت و آگاه به امور افغانستان هستند و از مسایل شرعی و دینی هم اطلاع دارند اما بهتر بود برخی نکات در تشکیل این شورا در نظر گرفته می شد.

این روحانی افغان تصریح کرد: بهتر بود که حوزه اختیارات این شورای علما محدود به مشورت دادن به رهبر طالبان نمی شد و در تمام امور کشور از آن ها مشورت گرفته می شد به عنوان مثال یکی از موارد مطرح در جامعه در شرایط فعلی بحث تحصیل و کار زنان و دختران است و موارد بسیار دیگری وجود دارد که تا زمان تشکیل نهادهای رسمی و قانونی مانند پارلمان چنین شوراهایی می توانند در مورد آن ها مشورت بدهند. همچنان بهتر بود که به لحاظ مذهبی و قومی تشکیل این شورا جامع می بود.

رضوانی بامیانی عنوان کرد: به نظر می رسد علمای شیعه افغانستان به اندازه ظرفیتی که شیعیان در افغانستان دارند و حدود 25 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند در این شورا حضور ندارند، اگر علمای شیعه به نسبت جمعیت شیعیان در ترکیب این شورا در نظر گرفته می شدند، می توانستیم به بهبود اوضاع شیعیان در افغانستان امیدوار باشیم، زیرا علمای هر گروه از مردم از مشکلات و گرفتاری های آن گروه آگاهی بیشتری دارند. در بین اعضای شورای علمای کابل که نام آن ها به رسانه ها درز کرده از علمای شیعه کسی دیده نمی شود و اگر لیست نهایی هم به همین صورت باشد این اقدام موفق نخواهد بود.  

وی اضافه کرد: از طرف دیگر خوب بود که اعضای این شورای علما بی طرف می بودند یا حداقل نیمی از آنان کسانی می بودند که در بین مردم به عنوان افراد بی طرف شناخته می شدند زیرا وقتی جمعی معرفی می شوند که همه به عنوان طرفدار حکومت طالبان شناخته می شوند ممکن است نتواند اعتماد مردم را جلب کنند و نقش مورد انتظار مردم را ایفا کنند.

گفتنی است ملا هبت الله آخند زاده رهبر طالبان در فرمانی شورای علمای کابل را به ریاست شیخ خلیفه دین محمد ایجاد کرده است. شیخ ذبیح الله راشدی معاون این شورا و شیخ عبدالحمید حماسی مسوول اداری و مالی آن معرفی شده و شورا 28 عضو دیگر هم دارد. اعضای این شورا قرار است در مورد موضوعاتی که به آن ها ارایه می شود به مقامات حکومت طالبان مشورت بدهند.

 

کلیدواژه