جدی 25, 1401 13:51 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: زمانی که امریکایی ها به اهداف تعیین شده خود در کشورهای دیگر نمی رسند دست به افشاگری و انحراف افکار عمومی می زنند.

اکبر جاهد در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اظهارات مایک پمپئو وزیر سابق خارجه امریکا مبنی بر اینکه اشرف غنی انتخابات را به سرقت برده و خود را رئیس جمهوری منتخب افغانستان می خواند و گفته های نماینده جمهوریخواه امریکا از تگزاس در مجلس نمایندگان آن کشور مبنی بر اینکه اشرف غنی درخواست های نظارتی را رد می کرد، اظهار داشت: امریکایی ها زمانی که در قضایای بین المللی به اهداف تعیین شده خود نمی رسند و یا زمانی که به کشوری حمله می کنند و در آن به اهداف خود دست نمی یابند، پس از خروج از آن کشور، با گذشت زمان برای اینکه افکار عمومی را منحرف کنند دست به چنین افشاگری هایی می زنند.

وی افزود: امریکایی ها ادعاهایی مانند ملت سازی، تامین دموکراسی، احقاق حقوق بشر و آزادی بیان در مورد افغانستان داشتند اما در هیچ کدام از آن ها صادق نبودند و خروج آن ها از افغانستان هم کاملا غیر مسوولانه و بدون توجه به وضعیت مردم این کشور و ثبات افغانستان و منطقه صورت گرفت. با وجود این ها اکنون مقامات سابق و فعلی امریکا چنین اظهاراتی را مطرح می کنند تا بحثی را در محافل سیاسی ایجاد و افکار عمومی را منحرف کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی پس از جنگ جهانی دوم و بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی جاپان توسط امریکا، کشورهایی که دارای نیروی اتمی بودند به این نتیجه رسیدند که اگر با یکدیگر بجنگند دنیا به سمت نابودی پیش می رود و باید رقابت ها و جنگ های خود را در کشورهای دیگر به صورت جنگ نیابتی پیش ببرند و برای آن نیاز به جغرافیای بحران دارند.

جاهد تصریح کرد: افغانستان هم طی بیش از چهار دهه گذشته به جغرافیای بحران و محل جنگ نیابتی کشورهای بزرگ تبدیل شده، چنانکه سوریه، عراق، یمن، سومالیا، نایجریا، گرجستان و اخیراً اوکراین به یک جغرافیای بحران تبدیل شدند. کشورهای بزرگ دنیا گاهی منافع خود را در ایجاد بحران در کشورهای دیگر می بینند و خلاف تمام موازین حقوق بشری عمل می کنند.

وی عنوان کرد: افغانستان به عنوان کشوری با موقعیت ژئو پلیتیک و ژئو استراتژیک خاص همواره محل تلاقی قدرت های شرق و غرب دنیا بوده و هنوز هم این کشورها دست بردار نیستند، مداخلات خود را ادامه می دهند و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می خواهند در این کشور حضور داشته باشند.

این کارشناس افغان با اشاره به خروج غیر مسوولانه نیروهای امریکایی از افغانستان و بلوکه کردن دارایی های مردم این کشور و اعمال تحریم هایی بر حکومت طالبان عنوان کرد: طی چهار دهه گذشته قربانیان اصلی جنگ های نیابتی در افغانستان مردم این کشور بوده اند و نیاز است کشورهای دنیا در برنامه های خود در قبال افغانستان نگاه سیاسی نداشته باشند، مردم این کشور و چالش های فراروی آنان را مد نظر داشته باشند و سیاستگذاری های خود را بر اساس واقعیت های افغانستان تنظیم و در سیاست های خود در قبال مردم این کشور تجدید نظر کنند.

 

کلیدواژه