دلو 01, 1401 14:37 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان گفت: راه لاجورد که مال التجاره افغانستان را از طریق ترکمنستان و آذربایجان به ترکیه و اروپا منتقل می کند مسیر مناسبی است اما راه جایگزین آن از طریق ایران مسیر مناسب تری است.

سید حمیدالله حسینی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری یاد آوری کرد: در زمان حکومت قبلی افغانستان توافقی در زمینه انتقال کالاهای تجاری از داخل افغانستان از مسیر بندر آقینه ترکمنستان به سمت دریای خزر و از آنجا به آذربایجان و بعد به ترکیه و اروپا تحت نام راه لاجورد شده بود که این طرح از اواخر دوره حکومت قبلی به دلیل مشکلاتی که در مسیر برای کامیون ها ایجاد شده بود مسکوت ماند اما اخیرا کالاهایی از مبداء هرات در این مسیر به حرکت افتاده است.

وی افزود: در صورتی که این مسیر توسعه پیدا کند به نفع صادرات افغانستان است و صادرات مال التجاره افغانستان شامل میوه های تازه و خشک، قالی و صنایع دستی تاثیر بسزایی در پیشرفت اقتصادی افغانستان خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی همچنان خاطرنشان کرد: مسیر جایگزین راه لاجورد که مال التجاره افغانستان از طریق ایران به سمت ترکیه و اروپا فرستاده شود کوتاه تر و به صرفه تر است، طرحی هم از قبل وجود داشت مبنی بر اینکه از طریق راه آهن هرات-خواف و ادامه آن، کالاهای افغانستان به سمت ترکیه برود که هزینه انتقال هم بسیار کاهش می یابد.

به گفته حسینی در صورتی که حکومت فعلی در افغانستان روی این طرح به خوبی کار و شرایط آن را فراهم کند، مسیر کوتاه تر می شود، هزینه ها کاهش می یابد و کالاهای افغانستان با قیمت کمتری به دست مصرف کنندگان در ترکیه و اروپا خواهد رسید. اگر خط ریلی که از خواف ایران به سمت هرات کشیده شده هم تا شهرک صنعتی هرات ادامه پیدا کند کالاهای افغانستان با هزینه نازل تری انتقال پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به کاهش واردات برخی کشورها از افغانستان از جمله کاهش سی درصدی واردات هندوستان از افغانستان گفت: در گذشته یکی از راه های موثر صادرات کالاهای افغانستان به خارج، مسیر هوایی بود که دولت قبلی افغانستان و کشورهای مقصد بخشی از هزینه های هوایی را پشتیبانی می کردند تا مال التجاره افغانستان با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد. اما با تغییراتی که در سطح سیاسی افغانستان رونما شد آن حمایت ها قطع شد به همین دلیل هم صادرات افغانستان از طریق هوا کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: بخشی از صادرات کالاهای افغانستان از طریق زمینی هم با توجه به مشکلاتی که از سوی برخی کشورها ایجاد شده کاهش پیدا کرده است، در گذشته کشورهایی مانند هند و برخی کشورهای اروپایی تسهیلاتی برای واردات برخی اقلام صادراتی از افغانستان قائل می شدند و بعضی کشورها حتی تعرفه های گمرکی خود را در رابطه با برخی کالاهای صادراتی افغانستان بسیار کاهش داده و یا به صفر رسانده بودند و اکنون آن حمایت ها برداشته شده است.

حسینی یاد آور شد که البته هند این طرح حمایتی خود را در خصوص تعرفه برای یک سال دیگر هم تمدید کرد و در حال حاضر از اقلام صادراتی افغانستان به آن کشور حمایت می کند اما با توجه به اینکه حمایت های مالی در بخش حمل و نقل وجود ندارد تاجران افغان با مشکلاتی مواجه شده اند.

این کارشناس افغان گفت: در صورتی که طرح های حمایتی برای پروازهای تجاری از افغانستان احیا شود و یا مشکلات مسیرهای زمینی برداشته شود مفید خواهد بود زیرا اقلام صادراتی افغانستان در برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی مشتریان خوبی دارد.     

وی با اشاره به دشواری های مسیرهای داخلی و خارجی برای صادرات و واردات افغانستان به ویژه در فصل سرما، ابراز امیدواری کرد که حاکمیت فعلی در این کشور بتواند تعاملات بهتری با کشورهای همسایه ایجاد کند تا زمینه واردات اقلام ضروری مردم افغانستان مانند مواد غذایی و سوخت فراهم شود و مردم راحت تر به آن ها دسترسی داشته باشند.

 

کلیدواژه