دلو 04, 1401 15:52 Asia/Kabul
  • انتقاد یونسکو از ممنوعیت ادامه تحصیل برای دختران افغان
    انتقاد یونسکو از ممنوعیت ادامه تحصیل برای دختران افغان

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) منع تحصیل زنان در افغانستان را غیرقابل قبول خواند.

یونسکو در آستانه‌ روز جهانی آموزش، در پیامی که در توییتر منتشر کرد، طالبان را به دلیل محدودیت های وضع شده برای ادامه تحصیل زنان افغان به باد انتقاد گرفت. یونسکو افزود، حضور زنان در دانشگاه‌های افغانستان در دو دهه تقریبا ۲۰ برابر شده بود؛ اما آن ها امروز در این کشور اجازه‌ ادامه‌ تحصیلات عالی ندارند.

یونسکو در حالی از عملکرد طالبان در منع تحصیل دختران افغانستان در سطوح مختلف انتقاد می کند که طالبان تحت فشارهای داخلی و بین المللی وعده بررسی آنرا داده بود اما ادامه منع تحصیل دختران در سطوح تکمیلی و دانشگاه نشان می دهد که طالبان تمایلی برای تجدید نظر در این تصمیم خود ندارد. این بدان معنا است که حدود نیمی از جامعه افغانستان از نعمت تحصیل و دانش محروم می مانند که می تواند در اینده ضربه جبران ناپذیری را بر جانعه علمی و اشتغال افغانستان وارد کند. حسینی مزاری کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

«جامعه افغانستان به کار زنان در بخش های مختلف بهداشتی و پزشکی نیاز دارد و اگر دختران از تحصیل باز بمانند در اینده چه کسانی این خلا را پر خواهند کرد؟ آیا از خارج در بخش بهداشت و پزشکی نیروی زن وارد خواهد شد، اینها مسایل مهمی هستتد که طالبان در هر گونه تصمیم گیری خود در مورد تحصیل زنان بابد به انها توجه کند».

از دیدگاه محافل سیاسی در افغانستان رفتار طالبان در برخورد با تحصیل دختران این کشور دوگانه است. زیرا براساس گزارش های خبری سران طالبان اجازه داده اند، دختران انان در پاکستان و قطر و سایر کشورها ادامه تحصیل دهند اما برای دختران افغان چنین حقی را قایل نیستند. این در حالی است که مقامات طالبان اخیرا از پاکستان خواسته اند که سهم بورسیه داتشجویان افغانستان را افزایش دهد که این هم  بیانگر نوعی از شعارهای تبلیغاتی طالبان است که عملا سودی برای مردم افغانستان ندارد. دکتر زاهدی کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

«طالبان برای اینکه بتواند مشروعیت بین المللی برای نظام خود جهت شناسایی بین المللی کسب کند، نباید در مورد تحصیل نیمی از جامعه افغانستان سخت گیری کند. زیرا براساس مسایل روز جهانی و ایبن اسلامی زنان نیز به عنوان قشر مهم جامعه نیاز به اموزش دارند تا ضمن رفع نیازهای خود بتوانتد به حل مشکلات جامعه هم کمک کنند».

در هر حال، مقاومت طالبان در برابر فشارهای جهانی برای تحصیل دختران موضوع مهمی است که این گروه را در برابر جهانیان نیز قرار داده است. افکار عنومی افغانستان به هر شکل ممکن درخواست و اعتراض خود را در این خصوص بیان می کنند اما مقاومت طالبان در برابر اعتراض های جهانی در مورد منع تحصیل دختران موضوع مهمی است که بر سرنوشت کل مردم افغانستان تاثیر گذار است. زیرا جامعه جهانی با خود داری از شناسایی حاکمیت طالبان مانع از هرگونه گشایش در روابط خارجی افغانستان می شود که از جمله پیامدهای ان تشدید اوضاع اقتصادی افغانستان است. به هنین دلیل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل ۲۴ ژانویه «روز جهانی آموزش» را امسال، به آموزش دختران و زنان افغان اختصاص داده و امیدوار است با جلب توجه جهانی به تحصیل دختران افغان بتواند گشایشی در این خصوص ایجاد کند تا بخشی از مشکلات مردم افغانستان نیز حل شود. از این رو یونسکو در توییت خود در این مورد تاکید کرده است، که «در روز آموزش به ما بپیوندید و با صدای بلند و رسا بگویید: بگذارید دختران افغان بیاموزند».

کلیدواژه