دلو 10, 1401 12:32 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی پاکستانی تاکید کرد: سخنان رهبر طالبان در مورد غیرقانونی بودن قوانین پاکستان نشانه حمایت وی از تحریک طالبان پاکستان است.

غیور حسین غالب در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری گفت: این حمایت آشکار حکومت طالبان در افغانستان از تحریک طالبان پاکستانی که دولت اسلام آباد آن را تروریست می داند، در روابط دولت پاکستان و حکومت طالبان تاثیرات منفی خواهد داشت.

وی یاد آور شد: در گذشته طالبان و گروه های مرتبط با آن تمام طیف های غیر از خود را تکفیر می کردند و کافر می دانستند، سخنان ملا هبت الله آخند زاده رهبر طالبان در مورد پاکستان و اینکه قوانین دولت اسلام آباد غیر اسلامی است هم، چیز تازه ای نیست.

این کارشناس پاکستانی اظهار داشت: پاکستان یک کشور اسلامی است و قوانین آن بر اساس احکام اسلامی نوشته شده هرچند به این قوانین به صورت درست عمل نمی شود و دولتمردان پاکستانی به این قوانین عمل نمی کنند اما این به معنای آن نیست که قوانین پاکستان اسلامی نمی باشد. در بسیاری از کشورهای دیگر اسلامی هم چنین وضعیتی حاکم است.

غالب افزود: قوانین و اساسنامه های پاکستان به زبان های مختلف موجود است و هر کس بخواهد می تواند آن ها را مطالعه کند. قبل از اینکه افرادی بخواهند یک کشور و یا قوانین آن را به کفر متهم کنند باید این قوانین را با دقت مطالعه کنند، اینکه برخی سیاستمداران یک کشور اسلامی به قوانین اسلامی آن کشور عمل نمی کنند به این معنا است که آن ها مشکل دارند نه اینکه قوانین مشکل داشته باشد.

وی اظهار کرد: از کسی که خود را رهبر یک جریان می داند بعید است که به خاطر عملکرد برخی افراد کل یک کشور و تمام قوانین و اساسنامه های آن را زیر سوال ببرد. حکومت طالبان در افغانستان اکنون بر سر دوراهی گیر کرده که آیا شرایط دولت اسلام آباد قبل از به قدرت رسیدن خود در افغانستان را بپذیرد یا خواسته های تحریک طالبان پاکستان را، به نظر می رسد با سیاست هایی که حکومت طالبان در پیش گرفته بیشتر با تحریک طالبان پاکستان همراه شده تا دولت اسلام آباد.

به گفته این کارشناس سیاسی دولت پاکستان خواستار آن است که حکومت طالبان اعضای تحریک طالبان پاکستان را که در افغانستان حضور دارند تحویل دهد اما اینکه مسوولان طالبان دولت و قوانین پاکستان را زیر سوال می برند به معنای چراغ سبز به تحریک طالبان پاکستان و حمایت از آن است.

غالب افزود: اینکه تحریک طالبان پاکستان سخنان ملا هبت الله را با زیرنویس اردو منتشر کرده هم نشان دهنده آن است که می خواهد به دولت پاکستان پیغام دهد ملا هبت الله رهبر طالبان که فکر می کردید با دولت شما نزدیک است با طالبان پاکستانی همکاری و از آن ها حمایت می کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که این حمایت ها ادامه پیدا کند برای روابط پاکستان و حکومت طالبان خوب نخواهد بود چون دولت پاکستان تحریک طالبان پاکستانی را تروریست و قاتل نیروهای ارتش خود می داند.

 

کلیدواژه