دست هایی فراتر از افغانستان و پاکستان در ناامنی ها و انفجارهای این دو کشور دخیل هستند
(last modified 1401-11-12T08:54:34+00:00 )
دلو 12, 1401 13:24 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: دست هایی از بیرون و فراتر از جغرافیای افغانستان و پاکستان در حملات، ناامنی ها و انفجارهای دو کشور نقش دارند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به وقوع انفجار تروریستی در مسجدی در پیشاور پاکستان که تعداد زیادی کشته و زخمی برجای گذاشت، گفت: کشورهای غربی برای دنبال کردن اهداف خود در منطقه پشت این قضایا قرار دارند.

این استاد دانشگاه کابل در مورد ادعای مقامات پاکستانی مبنی بر اینکه حمله اخیر توسط اعضای تحریک طالبان پاکستان سازماندهی شده که در افغانستان پناه گرفته اند، اظهار داشت: مقامات پاکستانی قبلا هم ادعا کرده بودند که پناهگاه های طالبان پاکستانی در افغانستان است اما حکومت طالبان آن را رد کرد.

در گذشته نیز چنین حملاتی در افغانستان و در پاکستان رخ می داد و مسوولیت تمام آن ها را هم طالبان به عهده نمی گرفتند زیرا گروه های افراطی دیگری هم در منطقه حضور داشته و دارند.

وی افزود: چنین ادعاهایی به غیر از اینکه روابط بین کشورها را تیره کند نتیجه دیگری ندارد چون پاکستان خودش در گذشته در این قضایا دست داشته و از مخالفین دولت افغانستان حمایت می کرده است. ضمن اینکه در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان که مرزهای طولانی باهم دارند نیروهای افراطی می توانند به هر دو کشور رفت و آمد داشته و از خاک آن ها برای پیشبرد برنامه های خود استفاده کنند و نمی توان گفت: این رفت و آمدها و فعالیت ها از طرف دولت ها برنامه ریزی شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی قبلا دولت افغانستان دولت و استخبارات اردوی پاکستان را متهم می کرد که از گروه های افراطی در افغانستان حمایت می کنند و این گروه ها حملاتی را علیه دولت افغانستان سازماندهی می کنند اما دولت اسلام آباد چنین اتهاماتی را رد می کرد، دولت افغانستان هم این اتهامات را از طرف پاکستان رد می کرد و بعید است دولت ها این اتهامات علیه خود را بپذیرند.

فانوس عنوان کرد: کشورهایی هم که گروه های تروریستی را تجهیز و تامین مالی می کردند حاضر نیستند مسوولیت آن را بپذیرند چنانکه سردمداران غربی مافیای مواد مخدر که در افغانستان کشت و تولید می شد، در بیرون از این کشور پخش می شد و آن ها مبالغ هنگفتی به جیب می زدند مسوولیت آن را به عهده نمی گرفتند و یا امریکایی ها که خانه ها و مراسم مردم افغانستان را بمباران می کردند خود را مقصر نمی دانستند.

وی اضافه کرد: کشورهای منطقه مانند افغانستان و پاکستان اتهاماتی علیه یکدیگر در خصوص ناامنی ها وارد می کنند و غربی ها هم می خواهند که این کشورها باهم درگیر باشند تا آن ها بتوانند سلاح های خود را به فروش برسانند و زمینه برای قاچاق مواد مخدر در مرزهای افغانستان و پاکستان فراهم باشد بنابراین به نظر می رسد که دست هایی فراتر از افغانستان و پاکستان در این ناامنی ها و انفجارها دخیل هستند و همانگونه که حملات و انفجارهایی در پاکستان رخ می دهد در افغانستان هم صورت می گیرد و در هر دو کشور تلفات سنگینی به بار می آورد.

 

کلیدواژه