دلو 23, 1401 15:16 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: خواسته اصلی جامعه شیعیان افغانستان از حاکمیت طالبان به رسمیت شناسی مذهب شان است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: در صورتی که مذهب شیعه در حاکمیت فعلی به رسمیت شناخته شود مسیر کاهش و ختم تبعیض ها و بی عدالتی ها در برابر شیعیان افغانستان هموار خواهد شد.

وی افزود: شیعیان رکن مستحکمی از جامعه افغانستان را تشکیل می دهند و در تمام تعاملات سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی این کشور نقش بی بدیل داشته اند اما در شرایط کنونی و در حاکمیت جدید از آن جایگاهی که باید، برخوردار نیستند و این یک نگرانی و چالش فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای مردم شیعه است.

به گفته این کارشناس سیاسی از اولین حقوق مردم در یک جامعه تامین امنیت است که مردم شیعه و هزاره در طول دوره ها از امنیت کامل چه امنیت جانی چه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برخوردار نبوده اند و در حکومت فعلی هم با وجود وعده هایی که داده شده ناامنی ها وجود دارد و مردم در گوشه و کنار کشور یا کشته می شوند، یا ربوده و یا زندانی می شوند یا به اشکال مختلف مورد تهدید و تحقیر قرار می گیرند چنانکه به تازگی در ولایت بلخ اعضای یک خانواده هزاره به قتل رسیدند.

مختاری با اشاره به دیدارهای برخی مسوولان طالبان از جمله سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان با تعدادی از شخصیت های شیعه و وعده هایی که داده شده، گفت: این وعده ها در حد حرف بوده و در عمل محقق نشده است ضمن اینکه در حال حاضر یکی از آدرس های برجسته مردم شیعه در افغانستان شورای علمای شیعه است که یک مرکز شناخته شده بوده و خواسته ها و دیدگاه های خود را هم مطرح کرده است.

وی در مورد دلایل بی توجهی به شیعیان و هزاره ها در طول دوره های مختلف در افغانستان هم گفت: دلایل سیاسی و فرهنگی در این زمینه دخیل بوده، حاکمیت ها در افغانستان معمولا قبیله ای و اندیشه ها و افکار همانگونه بوده و اینگونه القاء شده که یک قوم خاص باید حاکم باشد و دیگر اقوام در رده های پایین تر قرار داشته باشند و در دوره هایی حتی مردم شیعه حق نداشتند در رده های بالای نظامی حضور داشته و یا درجه دار باشند و در هر عرصه ای از جامعه باید در کف جامعه می بودند.

این کارشناس افغان یاد آور شد: در تنها دوره ای که وضعیت تا حدی تغییر کرد دوره دمکراسی یعنی بیست سال اخیر قبل از روی کار آمدن طالبان بود که مردم فرصت نفس کشیدن پیدا کردخ و توانایی های خود را نشان دادند چه در عرصه علم و دانش که مشخص شد استعداهای فوق العاده ای در میان شیعیان وجود دارد، و چه در عرصه های ورزشی، مدیریتی، آموزشی و فرهنگی که درخشیدند و نشان دادند انگیزه های عالی برای رشد و ترقی دارند که این وضعیت هم سبب حساسیت ها و ایجاد محدودیت هایی شد.

به گفته مختاری در دوره حاکمیت طالبان حتی یک وزیر شیعه در کابینه طالبان وجود ندارد در حالیکه نشان داده شده این مردم در سطوح بالا توانایی های مدیریتی دارند و طبیعی است که مردم با چنین وضعیتی ناراضی باشند زیرا در عرصه های مختلف خود را محدود می بینند و در کنار آن هم مشکلات عمومی وجود دارد که دامنگیر تمام مردم است مانند فقر، بیکاری، بی عدالتی و بسیاری موارد دیگر که آن نیز در مورد شیعیان مضاعف است.  این وضعیت نباید ادامه پیدا کند و حاکمیت فعلی نباید با وعده های پوچ مردم را فریب دهد. البته مردم متوجه هستند اما شرایط به گونه ای است که مجبورند سکوت کنند و در انتظار شرایط بهتر بمانند.

وی تاکید کرد: به رسمیت شناسی در راس خواسته های یک ملت و یک جامعه قرار داراستد، شیعیان پیرو مکتب جعفری هستند و این یک واقعیت عینی است که حاکمان باید آن را درک کنند و مذهب جعفری را به رسمیت بشناسند. در دوره حکومت قبلی مذهب جعفری در کنار مذهب حنفی از مذاهب رسمی افغانستان شناخته می شد و به تبع آن قانون احوال شخصیه اهل تشیع رسمیت پیدا کرد و فقه جعفری در مدارس تدریس می شد و در سطح کلان هم مورد توجه قرار می گرفت.

مختاری اظهار کرد: در حاکمیت فعلی افغانستان هم نباید تبعیض و طبقه بندی بین اقشار مختلف مردم وجود داشته باشد زیرا همه جزء ملت واحد هستند، پس باید به وعده ها عمل شود و شیعیان هم در حاکمیت سهم داده شوند. این به نفع خود حاکمیت هم می باشد و دیگر از این ناحیه احساس ناامنی نخواهد داشت.

این کارشناس افغان گفت: در بین جامعه شیعیان افغانستان نخبگان زیادی در عرصه های مختلف حضور دارند که باید در سرنوشت کشورشان نقش داشته باشند و زمانی که این مذهب به رسمیت شناخته شده باشد این مسایل ساده تر قابل دستیابی است چنانکه اگر حکومت طالبان در دنیا به رسمیت شناخته شود محدودیت هایش کاهش پیدا می کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که حکومت ها راه تبعیض را در پیش بگیرند پایدار نمی مانند و مسیر اضمحلال آن ها سریع تر طی می شود و سپس باید تاوان تبعیض ها و بی عدالتی های خود را بپردازند.

 

کلیدواژه