حوت 08, 1401 14:47 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: شیوه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی حکومت طالبان پاکستانی ها را سراسیمه و نگران کرده است.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سفر اخیر هیات بلندپایه پاکستانی به ریاست وزیر دفاع پاکستان به کابل و دیدار با مقامات افغان به ویژه ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان عنوان کرد: افغانستان اخیرا مناسبات خوبی در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و سایر عرصه ها با کشور دوست جمهوری اسلامی ایران برقرار کرده هرچند در گذشته هم این مناسبات وجود داشت.

وی تصریح کرد: دوستی افغانستان با یک کشور خودکفا که دارای اقتصاد و سیستم اقتصادی قوی است و دشمن ایالات متحده امریکا هم به شمار می رود و استحکام روابط افغانستان با ایران سبب شده که پاکستان از این وضعیت نگران شود و بخواهد دلیل این روابط نزدیک را بداند.

به گفته این کارشناس سیاسی از طرف دیگر از نقطه نظر اقتصادی مرز تورخم بین افغانستان و پاکستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در طول ده ها سال گذشته حتی اگر یک روز مسدود و رفت و آمد مسافر و مال التجاره متوقف می شد تمام فشار آن روی مردم افغانستان بود به گونه ای که قیمت ها افزایش پیدا می کرد و مواد غذایی و مصرفی کمیاب می شد اما سیستم اقتصادی حکومت طالبان به گونه ای تنظیم شده که اگر این گذرگاه مسدود شود پاکستان ضربه می بیند.

خروتی با بیان اینکه در حال حاضر در پاکستان مشکلات سیاسی و اقتصادی زیادی وجود دارد و اگر مرز تورخم از سوی حکومت طالبان مسدود شود پاکستانی ها دچار آسیب می شوند، عنوان کرد: این مسایل باعث شده که اعضای هیات بلندپایه پاکستانی با سراسیمگی به کابل آمده و با مقامات طالبان از جمله ملابرادر که زمانی وی را در پاکستان زندانی و شکنجه کرده بودند دیدار کنند و از وی بخواهند که مرز تورخم باز شود.

وی همچنان خاطرنشان کرد: مقامات طالبان در صحبت با هیات پاکستانی تاکید کردند که موضوعات سیاسی باید از موضوعات اقتصادی جدا شود و اینکه خواستار روابط خوب سیاسی و اقتصادی مشروط با پاکستان هستند و موضوعات داخلی سیاسی و نظامی پاکستان ارتباطی با حکومت طالبان ندارد.

به گفته این کارشناس افغان باز بودن گذرگاه تورخم باید همراه با حسن نیت دوطرفه باشد، تعداد زیادی از افغان ها آنسوی خط دیورند زندگی می کنند همانگونه که تعداد زیادی از پاکستانی ها این سوی خط دیورند زندگی می کنند. به همین دلیل تاکید شده که این گذرگاه به روی بیماران افغان که ارز به پاکستان می برند مسدود نشود و اگر پاکستان می خواهد حکومت طالبان گذرگاه تورخم را مسدود نکند خودش هم باید این گذرگاه را برای بیماران و سایرین باز نگه دارد.

خروتی اظهار کرد: پاکستانی ها از ده ها سال قبل و از زمانی که داوود خان علیه محمد ظاهر شاه کودتا کرد، به دنبال آموزش افرادی بودند تا از آن ها به نفع خود استفاده کنند، بعدها آن ها را برای خرابکاری به افغانستان فرستادند و در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی و سپس امریکا میلیاردها دالر از این برنامه های خود سود بردند در حالی که در طول این سال ها میلیون ها افغان کشته، معلول و آواره شدند و این کشور به ویرانه تبدیل شد.

این کارشناس افغان گفت: امروز شرایطی پیش آمده که پاکستان کشت خود را درو می کند و همان سازمان ها و گروه های افراطی را که ایجاد و حمایت کرد از مدیریت پاکستان خارج می شوند و علیه آن کشور اقدام می کنند اما اسلام آباد افغانستان را در این زمینه متهم می کند.

وی اضافه کرد: هدف پاکستان از این امر هم این است که نظر کشورهایی را که می خواهند با افغانستان روابط نیک برقرار کنند و تعامل داشته باشند، تغییر دهند. اما حکومت طالبان تعهد کرده که از خاک افغانستان علیه هیچ کشور تهدیدی وجود نداشته باشد و تا کنون هم تهدیدی مشاهده نشده است.

 

کلیدواژه