حوت 11, 1401 14:19 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: از سرگیری فعالیت های سفارت افغانستان در تهران با نیروهای جدید اعزامی از کابل گام مثبتی در راستای گسترش هرچه بیشتر روابط بین ایران و افغانستان است.

ابوذر حسنی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: افغانستان و جمهوری اسلامی ایران ایران دو کشور همسایه دارای دین و فرهنگ مشترک و روابط سیاسی و اقتصادی بسیار قوی هستند و از سرگیری فعالیت سفارت افغانستان در تهران با نیروهای اعزامی حکومت طالبان گام مثبتی در راستای گسترش روابط بین دو کشور است.

وی افزود: نیاز است که دو کشور همسایه باهم برادر روابط نیکی داشته باشند و روز به روز بر استحکام این روابط بیفزایند.

این کارشناس افغان در مورد نگاه کشورهای جهان به حکومت طالبان گفت: طی یک و نیم سال گذشته طالبان با عملکرد و رویکردی که داشتند نتوانستند رضایت کشورهای جهان به ویژه کشورهایی را که به نوعی همسو با آنان بودند جلب و یک مشروعیت داخلی و بین المللی کسب کنند.

به گفته حسنی حکومت طالبان باید تلاش کند با در نظر داشت منافع ملت افغانستان بتواند مشروعیت ملی و بین المللی را کسب کند تا زمینه به رسمیت شناسی این حکومت در منطقه و جهان فراهم شود. این کارشناس افغان عنوان کرد: طالبان با مشکلات گوناگونی مواجهند، نظام سیاسی در افغانستان از کار افتاده، نظام آموزش و اقتصاد این کشور از از هم پاشیده، مخالفت های مردم و سیاستمداران مخالف طالبان وجود دارد و یک استراتژی قوی در رابطه با سیاست خارجی وجود ندارد، همه این ها سبب شده که زمینه های به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان فراهم نشود.

وی اضافه کرد: بنابراین حکومت طالبان باید قناعت مردم افغانستان، کشورهای همسایه و جامعه بین المللی را حاصل کند تا مردم این کشور هم از مشکلاتی که گریبانگیر آن ها است رهایی پیدا کنند.

 

کلیدواژه