ایجاد مرکز تجاری ایران در افغانستان گام مثبتی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی دو کشور است
(last modified 1401-12-17T12:13:46+00:00 )
حوت 17, 1401 16:43 Asia/Kabul

معاون تجارتی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان ایجاد مرکز تجاری و نمایشگاه دائمی ایران در افغانستان را گام مثبتی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی دو کشور دانست.

خیرالدین مایل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: این مرکز می تواند به عنوان پل ارتباطی بین تولید کنندگان، بخش خصوصی و مصرف کنندگان در نظر گزفته شده و در گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور موثر واقع شود.

وی افزود: افغانستان بستر خوبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است و هر سرمایه گذاری می تواند مطابق قوانین حکومت طالبان در افغانستان سرمایه گذاری کند، به ویژه شرایط برای سرمایه گذاران ایرانی که می خواهند با سرمایه گذاران افغانستانی سرمایه گذاری مشترک داشته باشند فراهم است و این امیدواری وجود دارد که آنان از این فرصت استفاده کنند.

به گفته معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان معادن این کشور هنوز دست نخورده است و در صورتی که از این معادن فراوان استفاده درست و قانونی شود مردم افغانستان از فقر و بیکاری نجات پیدا می کنند و به جای اینکه مشغول مشکلات ناشی از جنگ باشند مشغول کار و درآمد خواهند شد.

مایل عنوان کرد: بخش خصوصی افغانستان در طول چند دهه گذشته که این کشور درگیر جنگ بوده در کنار مردم قرار داشته، ایجاد کار و اشتغال هم کرده و اکنون نیز در کنار مردم است. آغوش بخش خصوصی افغانستان برای دوستان خارجی به ویژه جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری و سرمایه گذاری مشترک هم باز است تا نفع دو طرف حاصل شود.

این مسوول اقتصادی در افغانستان یاد آور شد: حجم صادرات و واردات بین ایران و افغانستان در طول زمان با نوساناتی همراه بوده است. این کشور در گذشته بیش از امروز وارداتی بود و به این واردات نیاز داشت اما اکنون در راه تولید و صنعت گام گذاشته، در مسیر خودکفایی قرار گرفته  و روز به تراز تجاری این کشور تغییر می کند.

وی اضافه کرد: هر کشوری که به خاطر ساختن اقتصاد و ایجاد کار برای ملت خود تلاش کند به مقصد می رسد، بخش خصوصی افغانستان هم با وقوف به این موضوع از کشورهای دنیا می خواهد در راستای بهبود اوضاع اقتصادی و خودکفایی همکاری کنند.

 

کلیدواژه