معاون سخنگوی طالبان: ضمن تلاش برای بهبود وضعیت در افغانستان، آماده پذیرش همکاری های خارجی هستیم
(last modified 1402-01-06T12:41:50+00:00 )
حمل 06, 1402 17:11 Asia/Kabul

معاون سخنگوی حکومت طالبان گفت: این حکومت برای پیشرفت اقتصادی افغانستان تلاش شبانه روزی می کند و همکاری ها و سرمایه گذاری های مشروع خارجی همراه با نفع دوطرفه را می پذیرد.

بلال کریمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل در رابطه با برنامه های حکومت طالبان در سال گذشته و جدید گفت: مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم، پیشرفت هایی در عرصه های مختلف داشتیم و تلاش ها برای بهبود اوضاع در عرصه های مختلف ادامه دارد.

وی افزود: تحریم ها و برنامه منزوی کردن که از سوی خارجی ها اعمال می شود یک برنامه ناکام بوده و به نفع هیچ طرفی نیست، حکومت طالبان هم برای حل مسایل داخلی کشور خود تلاش های زیادی به خرج می دهد و از تمام امکانات خود استفاده می کند، همچنان خواستار روابط حسنه و تعامل خوب با تمام کشورها است تا از راه گفت و گو و تفاهم به حل مسایل برسد.

این مقام حکومت طالبان بیان داشت: افغانستان یک جنگ بیش از چهل ساله را پشت سر گذاشته و حکومتی در آن بر سر کار آمده که انتظار می رفت با این حکومت همکاری شود. بهانه جویی ها قابل پذیرش نیست و فشاری غیر منطقی است که نتیجه ای نخواهد داشت. حکومت طالبان معتقد است پس از گذراندن دشواری های بسیار باید وارد فاز جدید شود و از راه های مسالمت آمیز به دنبال حل مسایل باشد.

معاون سخنگوی طالبان در رابطه با مسدود ماندن مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم، ادامه محرومیت دختران و زنان از تحصیل و کار و تاکید جامعه جهانی بر رفع این ممنوعیت ها عنوان کرد: این حکومت در رابطه با مسایل خارجی با کشورهای دیگر وارد بحث و مذاکره می شود اما مسایل داخلی افغانستان مربوط به مردم این کشور است، باید در داخل حل و فصل شود و اعضای جامعه جهانی هم باید بر اساس معیارهای پذیرفته شده جهانی گام بردارند.

به گفته کریمی دیپلماسی حکومت طالبان بسیار فعال است، با بسیاری از کشورها تعامل و روابط نیک دارد، سفارتخانه ها و نمایندگی های بسیاری از کشورها در کابل فعال هستند و سفارتخانه های افغانستان نیز در بسیاری کشورها فعال بوده و امور کنسولی را به خوبی پیش می برند و بن بستی در مسایل داخلی و خارجی وجود ندارد.

وی در رابطه با مسایل اقتصادی در افغانستان هم گفت: ما به دنبال خودکفایی و کاهش نیاز به خارج هستیم اما افغانستان به تازگی جنگ را پشت سر گذاشته، در وضعیت پیچیده ای بسر می برد و مشکلات اقتصادی هم دارد بنابراین اگر جامعه جهانی و سازمان های بین المللی علاقه مند همکاری و کمک هستند حکومت طالبان هم می خواهد که آن ها در عرصه توسعه و احیای زیربناهای افغانستان گام های عملی بردارند تا مشکلات به صورت اساسی حل شود، کمک های کوتاه مدت هم می تواند تا حدی مشکلات مردم افغانستان را حل کند اما ریشه ای  و دوامدار نخواهد بود.

این مقام طالبان در مورد برنامه های اقتصادی حکومت طالبان در سال جدید هم گفت: این حکومت در تلاش شبانه روزی دارد و به دنبال آن است که از طرق مشروع و به گونه ای که به نفع مردم و مطابق ارزش های آنان باشد اقتصاد را توسعه دهد، از کشورهای خارجی هم می خواهد در افغانستان سرمایه گذاری مشروعی داشته باشند که به نفع دو طرف باشد. امنیت در افغانستان برقرار است و حکومت طالبان هم امنیت و تسهیلات لازم را برای آن ها فراهم می کند.

وی اضافه کرد: حکومت طالبان از معادن افغانستان هم به صورت خوب استفاده می کند و امید می رود که فصل جدیدی در عرصه اقتصادی، توسعه ای و اشتغال زایی برای مردم آغاز شود، در داخل افغانستان پروژه های بزرگ و کوچکی در عرصه های مختلف روی دست است و برای پیشرفت تلاش می شود اما از آنجا که مشکلات فراوان است رسیدن به وضعیت مطلوب دشواری های خاص خود را دارد.

 

کلیدواژه