حمل 07, 1402 10:59 Asia/Kabul
  • واکنش ایران به رویکرد دوگانه غرب به مساله حقوق زنان با توجه به اعتراضات فرانسه
    واکنش ایران به رویکرد دوگانه غرب به مساله حقوق زنان با توجه به اعتراضات فرانسه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سرکوب معترضان بویژه زنان در فرانسه گفت: سوالی که نزد افکار عمومی جهان مطرح است، اینکه پس وزرای زن و فمینیست اروپا، کانادا و استرالیا کجا هستند.

کنعانی روز شنبه در توئیتی که در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد، نوشت: «با دیدن صحنه‌های سرکوب خشونت‌آمیز معترضان بویژه زنان در فرانسه توسط پلیس این کشور، این سؤال همچنان نزد افکار عمومی جهان و زنان فرانسه مطرح است که پس وزرای زن و فمینیست اروپا، کانادا و استرالیا کجا هستند و چرا از کنسرت دسته جمعی آنها در حمایت از حقوق زنان معترض فرانسوی خبری نیست!؟»
در روزهای اخیر پس از اقدام دولت فرانسه برای دور زدن مجمع ملی این کشور برای نهایی کردن لایحه اصلاح قانون بازنشستگی موج عظیمی از اعتصابات و اعتراضات در فرانسه به راه افتاده که زنان نیز در آن نقش پر رنگی دارند. درواقع فرانسه از زمان تصمیم امانوئل مکرون رئیس‌جمهور و الیزابت بورن نخست‌وزیر این کشور برای استناد به ماده ۴۹.۳ قانون اساسی، مکانیسمی که به دولت اجازه می‌دهد پیش‌نویس لایحه‌ای را بدون تصویب مجمع ملی تصویب کند، با تظاهرات‌های بی‌وقفه روبرو بوده است. وزارت کشور فرانسه در 23 مارس/3حمل اعلام کرد که بیش از یک میلیون معترض در تظاهرات سراسری علیه اصلاحات قانون بازنشستگی تظاهرات کردند اما روزنامه لوموند تعداد معترضان را یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی فرانسه CGT شمار تظاهرات‌کنندگان را سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کردند. این تظاهرات با خشونت همراه بود و دهها نفر از تظاهرکنندگان و پلیس مجروح و صدها نفر بازداشت شدندکه در بین آنها شمار قابل توجهی از زنان فرانسوی نیز بوده اند.
سئوالی که سخنگوی وزیر خارجه ایران از وزرای زن غربی با توجه به اعتراضات گسترده در فرانسه و نقش پررنگ زنان درآن پرسیده است این است که چرا آنها که خود را مدافع حقوق زنان معرفی می کنند هیچ گونه واکنشی به سرکوب زنان در فرانسه که به دنبال احقاق حق خود هستند و با اقدامات زور مدارانه دولت مکرون به مخالفت برخاسته اند نشان نمی دهند؟ در حالی که همین وزرای زن در جریان اغتشاشات اخیر در ایران مدعی حقوق زنان ایرانی شده و بارها در بیانات و سخنرانی های خود از نقض گسترده حقوق زنان در ایران سخن گفتند. 
این در حالی است که نگاهی به وضعیت زنان در کشورهای غربی مدعی دفاع از حقوق زنان نشان می دهد که زنان و دختران در این کشورها با وضعیت بدی مواجه بوده و حقوق انسانی آنها نادیده گرفته می شود. فرانسه که از مدعیان اصلی شعارهای لیبرالیستی غربی در زمینه حقوق بشر است، وضعیت وخیمی در عرصه زنان و حقوق آنها دارد. طبق گزارشی که وزرات کشور فرانسه در زمینه آمار قتل زنان در سال ۲۰۲۱  منتشر کرد، شمار زنانی که توسط همسران خود  به قتل رسیده‌اند، ۲۰ درصد افزایش داشته است. بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هم خشونت‌های خانگی در این کشور ۲۱ درصد افزایش یافته است که بخش عمده آن ناشی از خشونت‌های فیزیکی است. ۲۰۸ هزار مورد خشونت خانگی ثبت شده در سال ۲۰۲۲ تنها مواردی هستند که فرد شاکی به کمیساریا یا ژاندارمری مراجعه کرده است. هم چنین یکی دیگر از مسائل نگران کننده در جامعه فرانسه آمار بالای آزار جنسی در محیط کار است. درعین حال در فرانسه مانند بسیاری دیگر از کشورهای غربی تبعیض‏های اعمال شده علیه زنان به ویژه از لحاظ شغلی و حقوق اجتماعی آشکارا وجود داشته و نابرابری آشکاری علیه زنان در زمینه حقوق و دستمزد و اشتغال در این کشورها به چشم می خورد. به طور کلی استفاده ابزاری از زنان در امور تبلیغاتی، تهدید نهاد خانواده، رواج انواع ناهنجاری ها و ظلم و بهره کشی جنسی از زنان در قالب آزادی، دستمزدهای نابرابر در شرایط کاری برابر فارغ از درنظرگرفتن توان جسمی و روحی زن، محیط های ناامن شغلی و تحصیلی، آمار بالای سو استفاده و تجاوز به زنان و آزارهای جنسی در محل کار و تحصیل، تبعیض نژادی، افزایش آمار زندانیان زن و انواع تعدی ها نسبت به آنها، درصد بالای سقط جنین، فقر، رواج روسپیگری و قاچاق زنان، از جمله مظاهر بی اعتنایی به حقوق زنان در غرب از جمله در فرانسه محسوب می شود.

محکوم کردن استفاده از خشونت علیه معترضان فرانسوی در شورای اروپا

کلیدواژه