حمل 17, 1402 18:01 Asia/Kabul
  • واکنش سازمان ملل به ممنوعیت کار زنان افغانستان در دفاتر این سازمان
    واکنش سازمان ملل به ممنوعیت کار زنان افغانستان در دفاتر این سازمان

پس از اینکه حکومت طالبان به زنان افغان اجازه کار در دفتر سازمان ملل در ولایت ننگرهار را نداد، این سازمان به مدت 48 ساعت همه دفاتر خود را در افغانستان تعطیل کرد.

 «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هم در واکنش به منع فعالیت کارمندان زن دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در ولایت ننگرهار با محکوم کردن این تصمیم حکومت طالبان گفت: اگر این تصمیم لغو نشود، توانایی سازمان ملل را در کمک به قشرهای آسیب پذیر کاهش می دهد .

«ریچارد بنت» گزارشگر ویژه حقوق بشرسازمان ملل متحد در امور افغانستان  در پیامی از طریق توئیتر اعلام کرد، تصمیم ممنوعیت کار زنان افغان در نهاد‌های سازمان ملل متحد یکی دیگر از موارد نقض حقوق اساسی و خلاف منشور سازمان ملل است که بر روند کمک‌های بشردوستانه تاثیر منفی خواهد داشت. 

هشدارسازمان ملل درباره توقف فعالیت دفاتر وابسته به این نهاد درافغانستان در صورت عدم تجدید نظر طالبان در تصمیم خود برای ممنوعیت کار زنان افغان در نهادهای وابسته به این  سازمان می تواند بیش ازگذشته شکاف بین جامعه جهانی و نهادهای بین المللی  با حکومت طالبان  را افزایش دهد.

در شرایطی حکومت طالبان کار زنان افغانستان درنهادهای وابسته به سازمان ملل در این کشور را ممنوع کرده است که در نزدیک به دو سال گذشته که این گروه قدرت را بدست گرفته است ،مسئله تحصیل و اشتغال زنان افغان از جمله چالش های طالبان با جامعه جهانی بوده است. 

حکومت طالبان پس از قدرت یافت مجدد در افغانستان از اوت سال 2021 ، ادامه تحصیل و اشتغال زنان این کشور را ممنوع کرده است که این مسئله موجب بروز اعتراض های گسترده داخلی و بین المللی به طالبان شده است.

در سال گذشته بارها شماری از زنان افغان در اعتراض به این ممنوعیت ها  و محدودیت ها در کابل و برخی شهرها تظاهرات کردند که با برخورد قهر آمیز نیروهای طالبان مواجه شدند.

«محمدظاهر حلیمی»  استاد دانشگاه ابن سینا در شهر کابل می گوید؛

 ممنوعیت تحصیل دختران یک ناامیدی سراسری در جامعه افغانستان نسبت به آینده ایجاد کرده است که این تصمیم  یک عقب گرد عمومی برای جامعه افغانستان خواهد بود.

برغم هشدارها مکرر به طالبان درباره تبعات سیاسی و اقتصادی ممنوعیت ها و محدودیت ها علیه جامعه زنان افغانستان از سوی نهادهای بین المللی اما این گروه همچنان به اجرای تصمیم خود در این  زمینه اصرار دارد و حاضر به بازنگری در این خصوص نیست.   

اتحادیه اروپا چند ماه پیش به حکومت طالبان هشدار دارد که ممنوعیت های اعمالی علیه زنان افغانستان ،این اتحادیه را در ادامه تحریم ها و عدم شناسایی رسمی حاکمیت این گروه در این کشور مصمم تر خواهد کرد. 

در شرایطی سازمان ملل در واکنش به تصمیم طالبان برای ممنوعیت فعالیت و کار زنان افغانستان در دفاتروابسته به این سازمان،فعالیت های متنوع خود در این کشور را متوقف کند ،چالش های حکومت طالبان نیز بی تردید افزایش پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر با توجه به تحریم های غرب ضد حکومت طالبان و عدم ارسال کمک های بین المللی برای مردم این کشور، چنانچه سازمان ملل نیز فعالیت دفاتر مختلف خود  در افغانستان را متوقف کند، تنها راه موجود کنونی برای ارائه کمک های بشر دوستانه به مردم ستمدیده افغانستان مسدود خواهد شد که قطعا این مسئله ابعاد بحران در این کشور را تشدید می کند.

                       

کلیدواژه