حمل 20, 1402 13:12 Asia/Kabul

فعال حقوق زنان در افغانستان گفت: طالبان با ایجاد محدودیت برای زنان به دنبال امتیاز گیری از جامعه جهانی و سازمان ملل است.

لیلا بسیم در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اینکه محدودیت ها علیه زنان در افغانستان هر روز بیشتر می شود، اظهار داشت: طالبان در ابتدا درهای مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم را بستند، بعد دختران را از رفتن به دانشگاه منع کردند و سپس مانع کار زنان در بیرون شدند، آنان از یک طرف می خواهند با محدود سازی زنان امتیاز بگیرند و از طرف دیگر زنان را به عنوان کسانی که می توانند در فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشند قبول ندارند.

وی افزود: جامعه جهانی، سازمان های حقوق بشری و سازمان های مربوط به حقوق زنان هم تا کنون در خصوص مساله حقوق زنان در افغانستان اقدام عملی انجام نداده و به یک ابراز تاسف بسنده کرده اند و این مساله سبب شده که طالبان به این شیوه خود ادامه دهند و کار به جایی رسیده که حتی کارمندان زن افغانستانی دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) را هم از کار در این دفتر منع کرده اند در حالی که نمی توانند در مسایل داخلی این دفتر دخالت کند.

به گفته این فعال حقوق زنان در افغانستان برای برون رفت از این وضعیت با ابراز تاسف و صدور اعلامیه و بیانیه کاری از پیش نمی رود و جامعه جهانی باید بر طالبان به خاطر حذف زنان از عرصه های مختلف اجتماعی فشار وارد کند، اما به نظر می رسد که سازمان های بین المللی هم به نحوی با طالبان همکاری می کنند و جلسات آن ها هم تاثیر مثبتی بر اوضاع افغانستان و زنان این کشور ندارد.

بسیم عنوان کرد: اوضاعی که طالبان در افغانستان حاکم و محدودیت هایی که به ویژه بر زنان اعمال کرده اند می تواند تبعات ناگوار اقتصادی و امنیتی برای این کشور داشته باشد و امکان بروز یک بحران انسانی وجود خواهد داشت. وضعیت در افغانستان به گونه ای است که تعدادی از جوانان در ولایت های مختلف این کشور دست به خودکشی می زنند. امروز زنان خانه نشین هستند، بسیاری از مردان بیکار هستند بخش زیادی از مردم زیر خط فقر قرار دارند و کمک های جامعه جهانی به درستی بین مردم توزیع نمی شود.

این کارشناس افغان گفت: حکومت های تک قومی و تک جنسیتی با رویکردهای اشتباه، دوام پیدا نمی کنند، طالبان هم با رویکردی که در پیش گرفته اند تا کنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده اند و این رویکرد اشتباه بر ادامه حکومت آنان تاثیرات منفی دارد.

وی تصریح کرد: زنان نیمی از پیکر جامعه هستند و به همان نسبت در تامین نیروی انسانی و اقتصاد یک جغرافیا نقش دارند، زمانی که یک حکومت بخواهد نیمی از پیکر اجتماع را حذف کند مورد پذیرش هیچ کسی نخواهد بود به همین دلیل طالبان تا کنون حتی نتوانسته اند از حامیان خود رسمیت بگیرند. هر حکومتی که در افغانستان بر سر کار می آید باید حقوق زنان و اقلیت ها را رعایت کند و به آن ها بدهد.

 

کلیدواژه