حمل 26, 1402 15:50 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: به نظر می رسد طالبان و گروه های مخالف طالبان که درپی جنگ مسلحانه بودند به فکر یک راه حل میانه و مسالمت آمیز افتاده اند.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به برگزاری نشستی در دوه قطر تحت عنوان "نشست مجمع فکر آینده افغانستان" با حضور تام وست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان، برخی اعضای حکومت پیشین افغانستان، نمایندگان حکومت طالبان و شماری از اعضای جامعه مدنی افغانستان، اظهار داشت: حکومت قطر هم تلاش می کند که بر اساس منافع خود گروه هایی را در افغانستان سازماندهی کند که بتوانند برای تشویق مجموعه های دیگر به منظور دستیابی به یک صلح کلان اقدام کنند تا هم طالبان در قدرت باقی بمانند و هم زمینه های جنگ در افغانستان از بین برود و فضای گفتمان به وجود آید. همه این تلاش ها هم برای آسان سازی ادامه راه طالبان انجام می شود.

وی افزود: این ساختار از مدت ها قبل در قطر ایجاد شده و هدف آن این است که به جای جنگ ضرورت جستجوی راه حل های سیاسی و صلح آمیز را به طالبان و جناح های مخالف طالبان گوشزد کنند.

این کارشناس سیاسی در مورد سفر تام وست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان به منطقه هم گفت: هر زمانی که نمایندگان حکومت طالبان در صحبت ها و مواضع خود انعطاف بیشتری نسبت به روابط با کشورهای همسایه و منطقه نشان می دهند و عنوان می کنند که گویا می خواهند با چین، روسیه و دیگر کشورها مناسبات و تعامل عمیق تری داشته باشند یا چینی ها و اتباع دیگر کشورها به افغانستان به خاطر سرمایه گذاری سفر می کنند رفت و آمدهای نمایندگان امریکا به افغانستان هم بیشتر می شود.

این سفرهای مقامات امریکایی به این خاطر است که بتوانند اشراف بیشتری بر قضایا داشته باشند و اجازه ندهند رقیبان بین المللی شان در جغرافیای افغانستان فعالیت گسترده داشته باشند و به این ترتیب، هم طالبان را تحت نظر داشته باشند و هم با تعامل بیشتر اعتماد سازی بیشتری کنند و پذیرش مفاد توافقنامه دوحه را برای طالبان آسان تر کنند.

وی اضافه کرد: امریکایی ها تلاش می کنند با کمک متحدان منطقه ای خود از جمله قطر، هم با طالبان تعامل داشته باشند و هم به نوعی سرکشی طالبان را مهار کنند تا با برقراری تعامل عمیق با کشورهای رقیب امریکا در منطقه به اجرای سناریوهای جدیدی که به ضرر امریکا است، مبادرت نورزد.

 

کلیدواژه