حمل 29, 1402 12:21 Asia/Kabul
  • دیدار توماس وست با هیات طالبان و افزایش تردیدهای جامعه افغانستان به آمریکا
    دیدار توماس وست با هیات طالبان و افزایش تردیدهای جامعه افغانستان به آمریکا

"توماس وست" نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان در سفر به امارات درباره مسائل اقتصادی، بانکداری، بهداشت، کمک‌های غذایی و تحصیل زنان و دختران با بازرگانان افغان دیدار و گفتگو کرد.

به گفته "عبیدالله صدرخیل" رئیس شورای بازرگانان افغانستان در امارات، اعضای این شورا در دیدار با "توماس وست" خواستار ادامه گفتگوها با هیات حاکمه افغانستان شدند تا مشکلات و مسائل این کشور از مسیر گفتگو حل شود.  "عبیدالله صدرخیل" گفت: در این دیدار همچنین به همکاری و یافتن راه مناسب برای حل مشکلاتی که بازرگانان و دیگر شهروندان افغانستان با آن مواجه هستند نیز تبادل نظر شده است. نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان سفر دوره ای خود را از سه شنبه هفته گذشته به کشورهای قطر، امارات و ترکیه آغاز کرده است.

در حالی که وزیر امور خارجه امریکا هر گونه رابطه با طالبان را به عملکرد این گروه منوط و مشروط کرده است دیدار "توماس وست" با برخی از اشخاص مرتبط با تحولات افغانستان‌ در کشورهای مختلف به طور جدی نگاه امریکا به طالبان و افغانستان را با تردید مواجه کرده است. به گونه ای که مخالفان طالبان به خصوص زنان افغانستان که هر روز بیش از پیش تحت محدودیت های اعمالی طالبان قرار می گیرند، امریکا و شخص "توماس وست" را به نادیده گرفتن شرایط داخلی افغانستان متهم می کنند و براین اعتقادند که امریکا به طور غیر مستقیم در حال رایزنی با طالبان و رد و بدل کردن پیام است. که این رفتار آمریکا به گوش و چشم بستن واشنگتن بر مشکلات و مسایل داخلی افغانستان تلقی می شود. "علی خزایی" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

«امریکا مسبب همه مشکلات افغانستان است و بدون اینکه قدمی در جهت حل مشکلات مردم این کشور به خصوص اقتصادی بردارد صرفا به دنبال اتخاذ ژست انسان دوستانه برای به اصطلاح حل مشکلات افغانستان است که دیگر حنای امریکا برای مردم افغانستان رنگی ندارد و این گونه سفرها بیش از پیش موجب خشم و نفرت انان از امریکا می شود».

امریکا در دو دهه اشغال افغانستان نه تنها تمام زیر ساخت های اقتصادی و کشاورزی افغانستان را نابود کرد بلکه پس از فرار از این کشور با مصادره دارایی های مردم افغانستان و تحربم آنان، فشارهای مضاعفی را به مردم افغانستان تحمیل می کند که نهادهای بین المللی امداد رسانی مدام در مورد پیامدهای انسانی بروز قحطی و کمبودهای بهداشتی هشدار می دهند‌ اما امریکا با نمایش سیاسی با اعزام نماینده ویژه خود درصدد است وانمود کند که به مشکلات افغانستان توجه دارد. این در حالی است که امریکا با اعمال تحریمها بر ضد افغانستان مانع از هر گونه کمک های بین المللی به افغانستان شده است. "سید حسین مزاری" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

«امریکا نه تنها به فکر مردم افغانستان نیست بلکه برای جان انها نیز هیچ ارزشی قایل نیست. در حالی که نهادهای بین المللی مدام در مورد بروز فجایع انسانی در افغانستان هشدار می دهند، امریکا نه تنها دارایی های مردم افغانستان را ازاد نمی کند بلکه با اعمال فسارهای مضاعف و تحریم مانع از همکاری های جهانی با افغانستان می شود».

در هر حال سفر "توماس وست" به منطقه و دیدار با افراد و گروه های مرتبط با افغانستان در راستای مدیریت تحولات مربوط به افغانستان و کنار نماندن از ان است. زیرا کشورهای منطقه به تلاش های دو حانبه و چند جانبه خود برای کمک به حل بحران افغانستان ادامه می دهند که در اجلاس اخیر همسابگان افغانستان در سمرقند بخشی از ان را شاهد بودیم. این مسایل و دیدگاه ها به نظر می رسد امریکا را نگران تاثیر گذاری کشورهای منطقه بر تحولات افغانستان کرده است که "توماس وست" برای تحت تاثیر قرار دادن خبرهای مربوط به انها به منطقه سفر کرده است. سفری که در داخل افغانستان هیچ واکنش مثبتی نداشته بلکه بیش از پیش خشم مردم این کشور به خصوص جامعه زنان افغانستان را برانگیخته که امریکا بدون توجه به مشکلات داخل افغانستان صرفا به دنبال نمایش سیاسی است.

کلیدواژه