حکومت طالبان فراگیر نیست و نمایندگان اقوام و اقشار مختلف مردم افغانستان در آن حضور ندارند
(last modified 1402-01-30T09:13:11+00:00 )
حمل 30, 1402 13:43 Asia/Kabul

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: حکومت طالبان خلاف ادعای مقاماتش فراگیر نیست و نمایندگان اقوام و اقشار مختلف مردم افغانستان در آن حضور ندارند.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: مردم افغانستان حکومتی را که نمایندگان تمام اقوام و اقشار این کشور در آن حضور نداشته باشند و تک جریانی و تک قومی باشد، نمی پذیرند.

وی با اشاره به پیام رهبر طالبان به مناسبت عید فطر که در بخشی از آن آمده است حکومت داری یک امر داخلی است، حکومت طالبان فراگیر است و کشورهای دیگر نباید در امور داخلی افغانستان دخالت کنند، عنوان کرد: طالبان از یکسو می گویند حکومتی که تشکیل داده اند فراگیر است و دنیا باید این حکومت را به رسمیت بشناسد و از سوی دیگر می گویند حکومت داری یک امر داخلی است و کشورهای دیگر در امور داخلی آنان دخالت نکنند. در حالی که نشانه ای از فراگیری در این حکومت دیده نمی شود، مردم آن را قبول ندارند و دنیا هم تاکید دارد که باید حکومتی فراگیر در افغانستان تشکیل شود.

به گفته این کارشناس سیاسی تا زمانی که مردم یک کشور حکومت را در آن کشور قبول نداشته باشند و به رسمیت نشناسند آن حکومت نمی تواند دوام پیدا کند.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان در مورد تاکید رهبر طالبان بر اینکه افغانستان کشوری مستقل است و خارجی ها نباید در امور داخلی این کشور دخالت کنند بیان داشت: این حرف در ذات خود حرف خوبی است اما مساله این است که آیا طالبان آنگونه که ادعا می کنند مستقل هستند و کشورهای دیگر در امور آن ها دخالت نمی کنند.

جعفری اظهار کرد: در حال حاضر مشکلات زیادی وجود دارد، حکومت طالبان فراگیر نیست، یک حکومت تک قومی است و اقوام و اقشار مختلف مردم افغانستان در آن حضور ندارند، نیمی از پیکر جامعه را هم از تحصیل و کار منع کرده در حالیکه بر اساس احکام اسلامی کسب علم و دانش بر هر زن و مرد مسلمان واجب است و اکنون همان کسانی که به گمان طالبان کافر هستند تاکید می کنند که آن ها باید اجازه دهند دختران به مدارس بروند، ادامه تحصیل بدهند و از حقوق شان محروم نشوند.

این کارشناس افغان گفت: مردم نمی توانند حکومتی را بپذیرند که باعث بی سواد ماندن نیمی از جامعه می شود، طالبان هم بدانند که اگر یک حکومت مورد قبول مردم و دوامدار می خواهند باید فشارها را بردارند و اقشار مختلف مردم را در این حکومت سهیم کند.

جعفری تاکید کرد: اگر هم کسانی بخواهند به زور در افغانستان حکومت کنند تجربه تاریخی نشان می دهد که امکان ندارد چنانکه در طول تاریخ اشغالگران و دست نشانده های آن ها در افغانستان نتوانستند دوام بیاورند.

این کارشناس سیاسی گفت: افغانستان امروز نیازمند کمک دنیا است و باید توجه شود که تروریست ها در این کشور لانه گزین نشوند و دیدگاه های افراطی حاکم نشود، اگر بخواهیم افغانستان آزاد و متحد باشد باید به خواسته های مردم این کشور مراجعه شود و آن هم بدون برگزاری انتخابات امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: طالبان اگر به دنبال رضایت کشورهای همسایه، منطقه و جهان هستند و خواستار کمک های آن ها می باشند باید قوانین سخت گیرانه برای زنان را لغو کنند و بگذارند قوانین و ضوابطی در افغانستان حاکم باشد که دختران و زنان بتوانند تحصیل کنند.

 

کلیدواژه