ثور 04, 1402 13:44 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکایی ها هیچ برنامه ای برای مبارزه با داعش یا دیگر گروه های تروریستی در افغانستان و منطقه ندارند و از آن ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.

داکتر شمس الحق آریانفر در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد اسناد محرمانه فاش شده وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در این مورد که افغانستان بار دیگر به کانون تروریسم تبدیل شده و امریکا، اروپا و آسیا را تهدید می کند و گروه تروریستی داعش حملات خود را از خاک افغانستان سازماندهی می کند، گفت: در صورتی که داعش از زمان روی کار آمدن طالبان تا کنون در این حد تقویت شده باشد به این معنی است که این گروه در زمان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان ایجاد شده است.

وی افزود: از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان اگرچه امریکایی ها حضور مستقیم و آشکار در این کشور ندارند اما به صورت غیر مستقیم حضور دارند و هواپیماهای بدون سرنشین آن ها در هوای افغانستان پرواز می کنند و با طالبان هم رابطه دارند، اگر در این شرایط داعش تقویت شده پس در زمان حضور مستقیم امریکایی ها در افغانستان در این کشور ایجاد شده است.

به گفته این استاد دانشگاه به نظر می رسد که پروژه داعش سازی دو هدف عمده را دنبال می کند؛ یکی تقویت طالبان به بهانه مبارزه آنان با داعش و دیگر اینکه چون تروریست های بین المللی به صورت آشکار در افغانستان حضور و فعالیت دارند، بر اساس یک برنامه پنهانی گروهی مانند داعش باید وجود داشته باشد تا هر عملیاتی که در منطقه انجام می شود به نام این گروه ختم شود و طالبان هم به عنوان نیرویی معرفی شود که علیه داعش اقدام می کند در حالیکه ممکن است همکار آن هم باشد.

آریانفر عنوان کرد: اگر آنگونه که گفته می شود بیست گروه تروریستی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان حضور دارند چه توجیهی دارد که امریکا از طالبان حمایت کند، به نظر می رسد امریکایی ها طالبان را به عنوان یک نیروی غیر قانونی حمایت می کند تا هم در برابر اقداماتش مسوول نباشد و هم توسط آن زمینه های رشد داعش را فراهم کند تا بتواند در منطقه ناآرامی ایجاد کند. پس برنامه اصلی تخریب منطقه است و دیگر مسایل پیرامون همین موضوع در جریان است.

این کارشناس افغان در رابطه با اظهارات ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در مورد گزارش روزنامه واشنگتن پست مبنی بر تقویت داعش در افغانستان که آن را مغرضانه خوانده و گفته گروه تروریستی داعش در افغانستان سرکوب شده و در حال نابودی است، عنوان کرد: هیچ مبارزه ای علیه داعش در افغانستان انجام نمی شود و بخشی از کمک های امریکا به طالبان، برای ایجاد گروه های تروریستی مصرف می شود زیرا برنامه شان تقویت تروریسم در منطقه است.

آریانفر گفت: حقیقت این است که مبارزه ای علیه داعش انجام نمی شود بلکه گاهی طالبان تعدادی از زندانیان و نظامیان سابق را در نقطه ای جمع می کنند، علیه آن ها اقدام کرده و اعلام می کنند که علیه داعش عملیات انجام داده اند.

وی در رابطه با اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا که گفته امریکا توانایی حذف تروریست ها از میدان نبرد را بدون حضور نیروهای دایمی در منطقه حفظ کرده هم بیان داشت: امریکایی ها به هیچ عنوان برنامه ای برای حذف تروریست ها از جمله داعش ندارد، تروریسم ابزار امریکایی ها است و از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند، امریکا تروریست ها را از کشورهای عربی به افغانستان انتقال داد و آن ها را مدیریت و علیه مخالفین خود استفاده می کند، در طول سال های گذشته هم اجازه نمی داد کسی علیه نیروهای داعش عملیات کند.

 

کلیدواژه