ثور 11, 1402 15:48 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: گروه های تروریستی مانند داعش در افغانستان از قدرت چندانی برخوردار نیستند، این گروه ها ساخته و پرداخته غربی ها و به ویژه امریکایی ها هستند که از آن ها در جهت اهداف خود استفاده می کنند.

سید حسین هادی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری بیان داشت: در صورتی که رابطه حکومت موجود در افغانستان با برخی کشورها مانند پاکستان و امریکا به تیرگی گراید امکان تقویت گروه های تروریستی مانند داعش در این کشور توسط آن ها وجود دارد.

این کارشناس افغان با اشاره به ابراز نگرانی برخی کشورها مانند روسیه از حضور، فعالیت و تقویت گروه های تروریستی مانند داعش در افغانستان اظهار داشت: حضور گروه های تروریستی در افغانستان و رشد آن ها طی بیش از دو دهه گذشته به دلیل نبود دولت های مقتدر در این کشور بوده، حتی رئیس جمهوری سابق افغانستان اعلام می کرد که بیش از بیست گروه تروریستی در این کشور حضور و فعالیت دارند اما اظهارات مقامات کشورهای مختلف در رابطه با حضور و فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان و ضرورت مقابله با آن ها بیشتر در راستای رقابت های آن ها با کشورهای دیگر و تضعیف رقبایشان است.

وی افزود: گروه تروریستی داعش در افغانستان که ابراز نگرانی هایی در مورد قدرت گرفتن آن در افغانستان می شود، زمانی می تواند به عنوان یک قدرت تبارز پیدا کند که رابطه مقامات حکومت طالبان با پاکستان و امریکا تیره شود. در چنین وضعیتی داعش اقدامات مشخصی در داخل افغانستان انجام خواهد داد و اقداماتش به بیرون از افغانستان هم کشیده خواهد شد.

به گفته این کارشناس سیاسی داعش جایگاهی در بین مردم افغانستان ندارد بلکه ابزار خارجی ها برای دنبال کردن اهدافی خاص است، این گروه توسط کشورهای دور، در منطقه ایجاد شدند، داعش نه ساخته عراق بود، نه ساخته سوریه و نه ساخته افغانستان است و هیچ کشور مسلمانی گرایشات افراطی مانند داعش و امثال آن را قبول ندارد.

هادی بیان داشت: گروه داعش در افغانستان بیشتر یک موضوع رسانه ای است، ممکن است حملاتی در افغانستان انجام شود و گروهی تحت نام داعش مسوولیت آن ها را به عهده بگیرد اما در افغانستان نه قدرتی دارد و نه پایگاه اجتماعی. با وجود این زمانی که رابطه حاکمیت در افغانستان با کشورهایی مانند پاکستان و امریکا به تیرگی بگراید آن ها برای امتیازگیری به تقویت داعش و دیگر گروه های تروریستی می پردازند تا در افغانستان ایجاد مشکل کنند.

این کارشناس افغان در رابطه با ابراز نگرانی روسیه از حضور و فعالیت گروه های تروریستی مانند داعش در افغانستان و نیز گروه های افراطی مانند جنبش اسلامی ازبکستان و جنبش اسلامی ترکستان شرقی عنوان کرد: از آنجا که در افغانستان طی سال های گذشته یک امنیت سراسری و یک اقتدار قابل قبول وجود نداشته و در شرایط فعلی هم اقتدار مردم سالاری دینی وجود ندارد امکان حضور و فعالیت گروه های تروریستی در این کشور در گذشته و حال وجود داشته و دارد.

وی تاکید کرد: در صورتی که حاکمیت در افغانستان فراگیر باشد و تمام مردم جایگاه، منافع، اعتقادات و ارزش های خود را در آن ببینند شرایطی به وجود می آید که زمینه حضور و فعالیت گروه های تروریستی و تکفیری در این کشور محدود می شود، اگر چنین نباشد گروه های مشخصی، در نقاط مختلف از میان مردم سربازگیری می کنند تا اهداف خود را دنبال کنند.

 

کلیدواژه