ثور 16, 1402 12:21 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: از آنجایی که کشورهای همسایه و منطقه نگاه مثبتی نسبت به قضایای افغانستان دارند، گفت و گوها و نشست های آنان در این زمینه هم می تواند در بهبود اوضاع در این کشور تاثیرگذار باشد.

داکتر علی واحدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به سفر دو روزه وزیر خارجه چین به اسلام آباد پاکستان و بحث پیرامون مسایل افغانستان در کنار مسایل دوجانبه و نیز شرکت در پنجمین دور نشست وزیران خارجه چین، پاکستان و افغانستان، گفت: اوضاع افغانستان روی اوضاع کشورهای همسایه و منطقه تاثیرگذار است، از اینرو آن ها به دنبال بهبود وضعیت در این کشور هستند تا هم منافع افغان ها تامین شود و هم منافع مردمان کشورهای همسایه و منطقه.

وی یاد آور شد که کشورهای غربی و به ویژه امریکا به دنبال وجود و ادامه تنش در افغانستان هستند، پس از آنکه نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کردند و طالبان در این کشور روی کار آمدند امریکایی ها به دنبال آن بودند که تنش و ناآرامی در افغانستان ادامه داشته باشد زیرا به خاطر دستیابی به منافع خود طرفدار ثبات در این کشور و دیگر کشورهای اسلامی نیستند. حتی در زمانی که افغانستان تحت اشغال امریکا و ناتو بود سیاست امریکا این بود که افغانستان روابط حسنه ای با کشورهای همسایه و منطقه نداشته باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها می خواهند شرایطی را به وجود آورند که افغانستان پس از سال ها جنگ، ناامنی و بحران اقتصادی همچنان دچار تنش و ناآرامی باشد اما با روابطی که بین افغانستان و کشورهای همسایه و منطقه برقرار است و حسن نظری که این کشورها دارند، خواستار کاهش تنش ها و برقراری ثبات و امنیت در افغانستان هستند زیرا امنیت و ثبات در این کشور به نفع آن ها هم می باشد.

واحدی اظهار داشت: اما امنیت در افغانستان برای امریکا اهمیتی نداشت، امریکایی ها در این کشور فقط به دنبال منافع خود بودند و این امر سبب شد که افغانستان دچار بحران های شدید سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی شود که تاثیرات منفی آن همچنان ادامه دارد.

این کارشناس افغان عنوان کرد: با این اوصاف نشست ها سفرهای متقابل مقامات حکومتی در افغانستان و کشورهای همسایه و منطقه تاثیرات مثبت خود را دارد زیرا هماهنگی میان کشورهای همسایه و منطقه  مانند جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین و روسیه و کشورهای آسیای میانه دارای اهمیت است، این کشورها به صورت متحد به دنبال برقرار امنیت و حل مشکلات در افغانستان هستند در حالی که شیطنت ها و خباثت های امریکا همچنان ادامه دارد و به حتی مسایل قومی و مذهبی در این کشور دامن می زند.

وی یاد آوری کرد: مقامات امریکایی از حضور و تقویت داعش در افغانستان ابراز نگرانی می کنند در حالی که در هرگونه عملیاتی که به نام داعش در این کشور انجام می شود دخیل هستند، امریکایی ها خواستار تشکیل دولت مستقل در افغانستان و ایجاد اعتماد میان مردم و دولت نیستند. اما کشورهای همسایه و منطقه درپی ثبات و امنیت در افغانستان هستند و نشست های منطقه ای در این زمینه هم تاثیرگذار خواهد بود.

 

کلیدواژه