ثور 16, 1402 17:19 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی پاکستانی گفت: پاکستان و چین به دلیل تفاوت منافع شان در افغانستان در چگونگی به رسمیت شناسی حکومت طالبان در این کشور اختلاف نظر دارند.

غیور حسین غالب در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به دیدگاه پاکستانی ها در مورد به رسمیت شناختن طالبان که معتقدند کشورهای منطقه باید هم زمان این حکومت را به رسمیت بشناسند و دیدگاه چینی ها که معتقدند هر کشور باید به صورت مستقل در این زمینه تصمیم بگیرد، اظهار داشت: کشورهای منطقه به دنبال سرمایه گذاری در افغانستان و پیگیری منافع خود از این طریق هستند، چین به دنبال منافع اقتصادی از افغانستان است از اینرو اصرار دارد که هر کشوری بر اساس منافع خود به طور مستقل در مورد به رسمیت شناسی طالبان تصمیم بگیرد زیرا اگر همه کشورها هم زمان طالبان را به رسمیت بشناسند نمی تواند بهره دلخواه را از موقعیت افغانستان ببرد.

وی افزود: چین در حال حاضر سرمایه گذاری ها در افغانستان در بخش معادن و ذخایر زیر زمینی را آغاز کرده و مقامات و مسوولان چینی سفرهای رسمی و غیر رسمی به افغانستان دارند، هند هم به دنبال منافع اقتصادی از افغانستان است اما پاکستان در کنار منافع اقتصادی به تسلط بر حکومت طالبان هم فکر می کند.

این کارشناس سیاسی پاکستانی تصریح کرد: برای چین اقتصاد و منافع اقتصادی از افغانستان مهم است اما پاکستان به دنبال آن است که در کنار منافع اقتصادی فکر طالبان را هم در کنترل خود داشته باشد و همانگونه که طالبان در گذشته در مدارس پاکستان آموزش می دیدند و تحت کنترل پاکستانی ها بودند این کنترل همچنان ادامه داشته باشد. اختلاف نظر بین پاکستان و چین در خصوص چگونگی به رسمیت شناختن طالبان هم به این خاطر است. در عین حال این دو کشور یا کشورهای دیگر ممکن است هرکدام با دستیابی به منافع خود و خودداری از دست درازی به منافع دیگران به نوعی باهم کنار بیایند.

غالب همچنان یاد آور شد: پاکستان در دوره اول حکومت طالبان آن حکومت را به رسمیت شناخته بود و بعد که فقط چند کشور طالبان را به رسمیت شناختند و کشورهای دیگر به رسمیت نشناختند برای پاکستان معضلی شده بود و این سوال ایجاد شد که چرا پاکستان قبل از همه طالبان را به رسمیت شناخته است به همین دلیل اکنون مصر است که اگر قرار است طالبان به رسمیت شناخته شوند کشورهای منطقه باید باهم و هم زمان این اقدام را انجام دهند. این موضوع ممکن است در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هم مطرح شود.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه چین به پاکستان و سفر وزیر خارجه پاکستان به هند هم اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی این سفرها مشکلات پاکستان است زیرا این کشور در شرایط حاضر دچار مشکلات اقتصادی و امنیتی و به دنبال رهایی از این مشکلات است . پس از آن مسایل افغانستان هم برای پاکستان مهم است، پاکستان انتظار داشت که یک حکومت زیر سایه اسلام آباد در کابل ایجاد شود اما به نظر می رسد که رقبای پاکستان در این زمینه پیشی گرفته اند به عنوان مثال هند به دنبال آن است که با حکومت طالبان روابط خوبی برقرار کند و باعث دوری طالبان از پاکستان شود که این برای پاکستان جدای از مشکلات اقتصادی و امنیتی که دارد مشکل بزرگتری به نظر می رسد.

به گفته غالب از حدود 9 سال قبل هیچ مقام رسمی بلند پایه پاکستانی در حد نخست وزیر و وزیر به هند سفر نکرده است اما بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان به هند سفر کرد و این برای آن است که پاکستانی ها به گونه ای حکومت طالبان را به خود نزدیک کنند هرچند که سفر به بهانه شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای انجام می شود.

 

کلیدواژه