پزشک افغان: بیماری های روانی، فشار خون و انواع سرطان ها در بین زنان افغانستان افزایش یافته است
(last modified 1402-02-18T12:28:39+00:00 )
ثور 18, 1402 16:58 Asia/Kabul

پزشک و فعال حقوق زنان در افغانستان تاکید کرد: بیماری های روانی، فشار خون و انواع سرطان ها در بین زنان و مادران افغانستان افزایش یافته است.

داکتر فرشته فروزشگر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: مردم در بسیاری از مناطق افغانستان به سختی به مراکز بهداشتی و درمانگاه ها دسترسی دارند، بسیاری از زنان افغان از گذشته ها دچار کم خونی و کمبود ویتامین های مختلف بودند و اخیرا مشکلات و فشارهای روانی، فشار خون، دیابت و انواع سرطان ها هم بر بیماری های آنان افزوده شده است.

وی در رابطه با اظهارات قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه حکومت طالبان در نشست گروه پنج یا کشورهای حوزه سلامت در تهران مبنی بر اینکه نیمی از مردم افغانستان در مناطق دورافتاده به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند و خواستار همکاری کشورهای منطقه برای رسیدگی به نیازهای صحی مردم افغانستان شده اظهار داشت: زنان افغان در شرایطی قرار دارند که به خاطر کاهش کمک های بین المللی تحت مراقبت های بهداشتی مناسب قرار نمی گیرند، به همین دلیل هم آمار مرگ و میر زنان و کودکان افغانستانی افزایش پیدا کرده است.

این فعال حقوق زنان عنوان کرد: نگرانی ها، فشارهای روانی، احساس ناامنی، ناتوانی در تامین نیازهای اولیه زندگی مانند خوراک، پوشاک و سرپناه و آینده نامعلوم زنان و مادران افغان را با مشکلات شدیدی مواجه کرده است.

فروزشگر در مورد محدودیت های وضع شده از سوی طالبان بر زنان و تاثیر آن بر وضعیت آنان هم گفت: از زمانی که این محدودیت ها بیشتر شده، زنان افغان دیگر علاقه ای به زندگی در افغانستان ندارند، بسیاری از تحصیلکرده ها که سال ها تجربه کاری هم داشتند کشورشان را ترک کرده و می کنند و در کشورهای دیگر به کارهای شاقه مشغول می شوند.  کسانی هم که در کشور خود باقی مانده اند با دشواری زندگی خود را می گذرانند و در چنین شرایطی دورنمایی هم از آینده خود ندارند.

این پزشک افغان اظهار کرد: سیستم صحی (بهداشتی) افغانستان در گذشته هم در آستانه فروپاشی قرار داشت اما پس از روی کار آمدن طالبان و دسترسی نداشتن زنان به امکانات، اوضاع بهداشتی آنان بدتر و تعداد مرگ و میر زنان بیشتر شده است و در صورتی که وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند، تعداد زنان و مادران سالم و صحتمند در افغانستان روز به روز کاهش خواهد یافت. مادری هم که سالم نباشد نمی تواند فرزندان سالم و تحصیلکرده ای به جامعه تقدیم کند.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، پس از روی کار آمدن طالبان امراض روانی و اضطراب در بین زنان افغان افزایش یافته و آنان نگران آینده خود و بیشتر نگران آینده و تحصیل فرزندانشان هستند، از جامعه جهانی خواست: بدون در نظر داشت مسایل امنیتی و سیاسی ارایه خدمات صحی برای زنان و دختران افغانستان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

 

کلیدواژه