ثور 20, 1402 13:08 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: حکومت در افغانستان با توجه به شرایط دشوار اقتصادی و سیاسی که در آن قرار دارد باید از فرصت های موجود و روابط با کشورهای همسایه و منطقه بهترین استفاده را ببرد.

عبادالله ناصری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در ننگرهار با اشاره به سفر اخیر اخیر سرپرستان وزارتخانه های خارجه و صنعت و تجارت حکومت طالبان و هیات های همراه به پاکستان گفت: در پی تحولات سیاسی و تغییر نظام در افغانستان روابط کشورهای دنیا با این کشور کاهش چشمگیری یافته و در چنین شرایطی این سفرها به کشورهای همسایه گام های مثبتی به شمار می رود و فراهم شدن زمینه های همکاری های مشترک اقتصادی و تجارتی هم به نفع افغانستان است و هم به نفع این کشورها.

این استاد دانشگاه ننگرهار با اشاره به آغاز ترانزیت گاز مایع از ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان توسط تانکرهای حامل گاز مایع عنوان کرد: موقعیت ترانزیتی افغانستان بین ترکمنستان و پاکستان در حالی که روابط خارج با افغانستان بسیار کاهش یافته از نظر سیاسی و اقتصادی به نفع این کشور است.

وی افزود: سیاست و اقتصاد باهم مرتبط هستند و روابط تجاری افغانستان با کشورهای همسایه و استفاده از بازارهای یکدیگر باعث ارزانتر تمام شدن کالاها و کسب سود بیشتر هم برای افغانستان و هم برای کشورهای دیگر می شود.

این کارشناس اقتصادی با یاد آوری اینکه افغانستان با پاکستان توافقنامه های تجاری و ترانزیتی دوجانبه و چند جانبه دارد اما پاکستان گاهی تعهدات خود را در این زمینه زیر پا می گذارد، اظهار داشت: به هر صورت در شرایط کنونی اقتصاد این دو کشور دچار مشکل شده و باید از ارتباط با یکدیگر بیشترین استفاده را ببرند، کالاهایی هم که بین پاکستان و کشورهای آسیای میانه از طریق افغانستان تبادله می شود فرصت مساعدی برای افغانستان است که باید از آن به خوبی بهره برداری شود.

به گفته ناصری از یک طرف افغانستان می تواند تعرفه ترانزیت دریافت کند و از طرف دیگر با عقد قراردادهایی با پاکستان به دریا راه پیدا کند و از این طریق کالاهای خود را به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کند و از آن مسیر واردات داشته باشد.

وی اضافه کرد: به هر صورت افغانستان با توجه به شرایط دشوار اقتصادی که با آن مواجه است باید از فرصت های روابط با کشورهای همسایه و منطقه و نیز از موقعیت قرار گرفتن در بین آسیای میانه و آسیای جنوبی بهترین استفاده را برای شکوفایی اقتصاد خود ببرد.

 

کلیدواژه