ثور 21, 1402 15:28 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: بیانیه های سازمان ملل متحد در خصوص نقض حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان توسط طالبان هیچ تاثیری در تغییر رویکرد طالبان نداشته است.

سید اسحاق دلجو حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در خصوص بیانیه اخیر سازمان ملل متحد در مورد حکومت طالبان که در آن به نقض حقوق بشر و حقوق زنان و نیز دستگیری های مخالفین طالبان اشاره شده گفت: سازمان ملل متحد از یکسو بازوی اجرایی ندارد که بر طالبان فشار بیاورد و از سوی دیگر نمی خواهد به حضور خود در افغانستان پایان دهد و با طالبان قطع رابطه کند به همین دلیل بیانیه هایش هم بر طالبان تاثیری ندارد.

وی افزود: سازمان ملل متحد و امریکا بارها در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان گزارش داده و ابراز نگرانی کرده اند اما تا کنون هیچ گام عملی برای بهبود وضعیت در این زمینه برنداشته اند. کمک های امریکا و سازمان ملل متحد به طالبان و دفاع از آنان هم ادامه دارد و اظهارات مقامات امریکایی و سازمان ملل متحد در مورد اوضاع افغانستان هم بیشتر برای انحراف افکار عمومی است بنابراین نقض حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان با بیانیه های تکراری پایان نمی یابد.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان حتی کار زنان در دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان را ممنوع کردند، واکنش این سازمان هم در ابتدا این بود که اگر این ممنوعیت ادامه پیدا کند افغانستان را ترک می کند اما بعد اعلام کرد که در این کشور می ماند. این بدان معنا است که تصمیم های سازمان ملل متحد در مورد افغانستان یا ناشیانه است و یا قادر به تصمیم گیری مستقل نیست و مراجع دیگری به آن خط می دهند.

دلجو حسینی عنوان کرد: طالبان با نیروهای حکومت سابق و کسانی که با حکومت طالبان همراه نیستند و یا مخالفت دارند برخورد شدید می کنند، زندان های طالبان پر از افراد بیگناه و بی دفاع است، کشتار و شکنجه مردم در مرکز و ولایت ها ادامه دارد و سازمان ملل متحد هم در چنین شرایطی در افغانستان حضور دارد، به کار خود ادامه می دهد و کاری هم برای دفاع از حقوق مردم در افغانستان انجام نمی دهد، اگر هم طالبان به زنان اجازه کار در دفاتر این سازمان ندهند، کار خود را با کارمندان مرد پیش می برد.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد که سازمان ملل متحد اعلام کرده بحث به رسمیت شناسی طالبان در اجلاس اخیر دوحه مطرح نبوده، فقط می خواهد با طالبان تعامل وجود داشته باشد. قطع رابطه با طالبان برای این سازمان قابل قبول نیست و حضور خود را در افغانستان ضروری می داند هم به خاطر کارمندان خود و هم به خاطر کشورها و سازمان های دیگری که اطلاعات مورد نیاز خود را از نمایندگی های سازمان ملل متحد در افغانستان تامین می کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین سازمان ملل متحد از آنجا که بازوی اجرایی در اختیار ندارد به غیر از صدور بیانیه ها و تاکید بر رعایت حقوق بشر و حقوق زنان توسط طالبان اهرم فشار خاصی ندارد و اعمال فشار را هم به نفع خود و کارمندان خود که در افغانستان حضور دارند و به اخبار و اطلاعات دسترسی پیدا می کنند و نیز کشورهایی که در افغانستان منافعی را دنبال می کنند، نمی داند.

 

کلیدواژه