ثور 23, 1402 13:17 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: طالبان قرائت های خاص خود را از ارزش های اسلامی و مساله زنان دارند و به نظر نمی رسد با تعامل سیاسی جامعه جهانی دیدگاه های آنان در این زمینه ها دچار تغییر شود.

سرور جعفری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اینکه با وجود درخواست های مکرر جامعه جهانی از طالبان برای برداشتن ممنوعیت تحصیل و کار دختران و زنان، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان اعلام کرده که هنوز شرایط برای آموزش دختران در افغانستان مساعد نشده، گفت: قرائت متفاوت آنان از مسایل سبب شده که این مشکل همچنان لاینحل باقی بماند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: طالبان قرائت متفاوتی از ارزش های اسلامی و مساله زنان دارند و چه در زمان مبارزه مسلحانه شان، چه از نظر بسترهای اجتماعی-فرهنگی که متعلق به آن هستند و چه اکنون که به حکومت رسیده اند، دیدگاه متفاوتی نسبت به سیاست، زنان و دنیای مدرن داشته و دارند مثلا در جنوب افغانستان حضور زنان در بیرون از خانه و حتی در ارگان هایی که به حضور آنان نیاز است به صورت گسترده دیده نمی شود. زمانی هم که به یک مشکل فرهنگی، مساله مدیریتی و حکومتی قرائت خاص دینی هم اضافه شود دشواری ها افزایش می یابد.

وی افزود: قرائت طالبان از اسلام یک قرائت افراطی، محدود و مطلق نگرانه است اما برای جلوگیری از واکنش های گسترده تلاش می کنند افکارشان در جامعه به صورت آنی اجرا نشود بلکه تغییرات مد نظر خود را آهسته آهسته ایجاد می کنند تا برای مردم هم عادی جلوه کند.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان با جامعه جهانی به نوعی سیاست بازی می کنند به گونه ای که  تلاش می کنند در رابطه با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برای دختران مطالبی را عنوان کنند از قبیل اینکه مسدود بودن مدارس و دانشگاه ها به روی دختران موقتی است یا اینکه شرایط در حال حاضر فراهم نیست و در تلاش برای فراهم کردن شرایط هستند تا به این ترتیب جامعه جهانی را راضی کنند که آن ها را به رسمیت بشناسند.

جعفری عنوان کرد: اما مساله این است که اگر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها به روی دختران و زنان و کار کردن و حضور زنان در بیرون از نظر مبنایی برای طالبان اشکالی ندارد، توضیح اینکه دختران و زنان با چه شرایطی می توانند تحصیل و کار کنند کار سختی نیست و فراهم کردن شرایط آن هم دشواری خاصی ندارد که پس از حدود دو سال هنوز نتوانسته اند به مردم بگویند چه شرایطی برای باز شدن مدارس دخترانه ضروری است تا آن شرایط فراهم شود.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد این مشکل برای طالبان یک مساله فکری و ارزشی است از اینرو حتی اگر طالبان به رسمیت شناخته شوند احتمالا مساله حل نخواهد شد زیرا حضور زنان در جامعه از نظر قشری که اکنون در افغانستان حاکم هستند، مشکل ساز است و آنان نمی توانند با چنین برداشتی، با حضور زنان کنار بیایند.

به گفته این کارشناس افغان دیدگاه طالبان و بسترهایی که از آن بیرون آمده اند نسبت به زن اینگونه است که زنان باید در خانه بمانند و به امور منزل و پرورش فرزندان بپردازند. آنان در بسیاری موارد به صورت خاصی  از فقه و شریعت استفاده می کنند و مواردی از محکمه صحرایی، سنگسار و شکنجه را اجرا کرده اند. اخیرا هم محاکم طالبان آماری از محاکمه ها و مجازات هایی مانند قصاص، سنگسار و شلاق ارایه کردند.

وی اضافه کرد: این نوع نگاه نسبت به جامعه و سیاست که وجود محاکم عادی و داشتن وکیل مدافع، را مردود می داند، حقوق جزا، حقوق مدنی و حقوق زنان در آن معنی ندارد و ارزش های غربی شناخته می شود و حتی مدرسه یک تجربه و ساختار غربی پنداشته می شود ویژه طالبان است و به نظر می رسد  حتی اگر طالبان از طرف جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند و با آن ها تعامل سیاسی شود این نگاه و منطق آن ها دچار تغییر نمی شود.

 

کلیدواژه