ثور 25, 1402 16:15 Asia/Kabul

نماینده وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در بخش آموزش پزشکی افغانستان گفت: با تلاش های صورت گرفته در این نمایندگی صدها نفر از نیروهای بیمارستانی افغانستانی در ایران در بخش های مختلف دوره های آموزشی را گذرانده و آماده خدمت در کشورشان شده اند.

دکتر عبدالله بهرامی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: تلاش کرده ایم سطح پزشکی افغانستان را به ویژه در هرات تا حد انجام پیوند کلیه، جراحی قلب، جراحی مغز و اعصاب، آنوسکوپی ها، آنژیوگرافی ها، آی سی یو، سی سی یو، سونوگرافی ها و رادیوگرافی ها بالا ببریم.

وی افزود: در حال حاضر هم تعداد زیادی از نیروهای بیمارستانی افغانستان در ایران در حال آموزش هستند و تا کنون 300 نفر در بخش های مختلف آموزش دیده اند تا در افغانستان خدمت کنند.

این پزشک با سابقه ایرانی عنوان کرد: قرار است در آینده نزدیک و پس از دیدار و گفت و گو با محمد صدیقی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، با جمعی از پزشکان به هرات سفر کنیم و در آنجا قراردادی امضا کنیم تا به موضوع گردشگری سلامت افغانستانی ها در ایران سامان داده شود.

رئیس سابق بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد در مورد موضوع بیماری های واگیردار و تلاش های مشترک برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری ها هم گفت: اقدامات خوبی در سطح دنیا در این زمینه صورت گرفته و در افغانستان هم پوشش واکسیناسیون انجام شده، بیماری هایی که از آب منتقل می شوند کنترل شده و از بسیاری بیماری های دیگر که در گذشته وجود داشته جلوگیری شده است،

آزمایشگاهی هم در هرات افغانستان وجود دارد که تست بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز را انجام می دهد و افرادی که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند به آن مراجعه می کنند و اگر مبتلا باشند به آن ها توصیه درمان داده می شود تا پس از بهبودی اقدام به سفر کنند.

نماینده وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در بخش آموزش پزشکی افغانستان در رابطه با تامین بخش داروی افغانستان از داروهای ایرانی هم گفت: در گذشته جلساتی با تاجران دارو در کنسولگری ایران در هرات برگزار می کردیم و با دفتر داروی وزارت بهداشت ایران هم صحبت شد تا همکاری های لازم را با آن ها داشته باشند و در حال حاضر هم بسیاری از داروهای ایرانی پس از تامین نیازهای داخلی به افغانستان صادر می شود.

بهرامی همچنان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی با توجه به اینکه تعداد بیماران کلیوی در افغانستان زیاد است داروهای مورد نیاز این بخش و پیوند کلیه را در آن کشور تامین می کنیم تا بیماران دچار پس زدن پیوند نشوند، تامین دیگر داروها را هم در جلسات با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات پیگیری خواهیم کرد.

وی در مورد دانشجویان پزشکی افغانستانی در ایران هم گفت: تعدادی از این دانشجویان در حال تحصیل هستند و پیشنهاد کردیم که دانشجویان ممتاز و دانش آموزانی که معدل دیپلم آن ها بالای 19 است برای تحصیل در رشته های پزشکی و غیر پزشکی بورسیه شوند که روند کار آن در حال پیگیری است.

 

کلیدواژه