جوزا 01, 1402 14:29 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: مساله حقابه ایران از رود هیرمند با بررسی های کارشناسی و اتخاذ تصمیم بر اساس نتایج این بررسی ها قابل حل است.

داکتر علی واحدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به مسایل پیش آمده در خصوص حقابه ایران گفت: راه حل مشکل بررسی ها، اقدامات و تصمیم های کارشناسی و به صورت مسالمت آمیز است.

وی افزود: مشکل در مورد مساله حقابه جمهوری اسلامی ایران از رود هیرمند در زمان اشغال افغانستان توسط امریکا و دولت های سابق افغانستان چه در زمان حامدکرزی و چه در زمان اشرف غنی ایجاد شد که صلاحیتی از خودشان نداشتند، امریکا نمی خواست روابط حسنه ای بین ایران و افغانستان برقرار شود و به عناوین مختلف به دنبال آن بود که بین آن ها چالش به وجود آید.

این کارشناس افغان تصریح کرد: یکی از توطئه هایی که در زمان اشرف غنی با کمک هند رخ داد و به احتمال زیاد امریکا پشت صحنه آن را مدیریت می کرد ساخت بند کمال خان بود که جلو آن بخش از آب رود هیرمند را که باید وارد خاک ایران می شد، می گرفت.  

واحدی عنوان کرد: پس از خروج امریکایی ها، سقوط دولت اشرف غنی و روی کار آمدن حکومت طالبان مساله حقابه ایران از رود هیرمند بار دیگر مطرح شد و با توجه به روابط دوستانه و نبود فشار امریکا مقامات طالبان با نگاه مثبت به این موضوع اعلام کردند که به معاهده سال 1351 بین ایران و افغانستان پایبند هستند و با توجه به میزان بارندگی و مقدار آب موجود آب را به سمت ایران رها می کنند، چنانکه امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدارهایی که با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ریاست جمهوری اسلامی ایران در افغانستان داشته بر این نکته تاکید کرده است.

وی یاد آور شد: اکنون هم قرار است کارشناسان ایرانی بروند و میزان آب پشت سد کجکی در ولایت هلمند را بررسی کنند تا میزان آبی هم که باید به سمت ایران رها شود مشخص شود، اقدامات هم باید کارشناسی شده و صلح آمیز باشد تا پاسخ شیطنت ها و خباثت های غربی ها که به دنبال ایجاد تنش بین دو کشور هستند هم داده شود.

به گفته این کارشناس افغان همانگونه که امریکایی ها در زمان حضور خود از هر موضوعی برای ایجاد تنش بین ایران و افغانستان استفاده می کردند، اکنون هم به دنبال این مساله هستند زیرا روابط نزدیک و دوستانه بین این دو کشور برایش گران تمام می شود.

واحدی با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری، وزیر خارجه و سفیر ایران در افغانستان در مورد حقابه از رود هیرمند گفت: زمانی که مقامات ارشد طالبان به صورت رسمی اعلام می کنند که به معاهده و حقابه ایران پایبند هستند مشکل اساسی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اما از آنجا که طی سال های اخیر به دلیل خشکسالی مردم منطقه زابل و سیستان و بلوچستان ایران دچار مشکل و آسیب شده اند بر دولت فشار آمده اما مساله از طریق گفت و گو و تفاهم قابل حل است، آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم گفته راه حل این است که یک هیات کارشناسی از نزدیک اوضاع و شرایط را مشاهده و بررسی کند و بر اساس آن تصمیم لازم گرفته شود.

 

کلیدواژه