گروه های تروریستی در افغانستان از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند
(last modified 1395-05-10T09:10:36+00:00 )
اسد 10, 1395 13:40 Asia/Kabul

استفاده گروه های تروریستی از مردم به عنوان سپر انسانی باعث افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان شده است

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: استفاده گروه های تروریستی از مردم به عنوان سپر انسانی باعث افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان شده است.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به ابراز نگرانی برخی نهادهای بین المللی در مورد افزایش تلفات غیر نظامیان در افغانستان اظهار داشت: در سال جاری از یکسو نیروهای داعش، طالبان و القاعده فعالیت های خود را افزایش داده اند و از سوی دیگر نیروهای دولتی عملیات مختلفی را راه اندازی کرده اند که در این میان غیرنظامیان قربانی می شوند.  

وی افزود: نیروهای داعش و طالبان هم بیشتر در خانه های مسکونی و در میان غیرنظامیان موضع گیری و از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند که این وضعیت باعث افزایش تلفات غیرنظامیان شده است.

این کارشناس افغان عنوان کرد: در پشت گروه های تروریستی مانند داعش توطئه خارجی ها قرار دارد که به فکر دستیابی به اهداف خود هستند و هیچ توجهی به تلفات افراد غیرنظامی در این راه ندارند، تروریست ها هم از جایگاه حقوقی برخوردار نیستند که نگران بازپرسی و محاکمه خود در آینده باشند.

نهضت یار بیان داشت که جریان فعالیت گروه های مسلح مخالف دولت در افغانستان دو بعد دارد که یک بعد آن مربوط به افرادی است که در داخل این کشور می جنگند و بعد دیگر قدرت هایی که آن ها را حمایت می کنند که مخصوصاً آن ها به هیچ عنوان به فکر جان غیرنظامیان در افغانستان نیستند.

به گفته این کارشناس افغان تعدادی از تروریست هایی که علیه روسیه اقدام می کنند و چچنی، ازبک و عرب می باشند در مرزهای افغانستان حضور پیدا کرده اند و سازمان های استخباراتی منطقه هم از آن ها حمایت می کنند، این جریان یک پروژه دوامدار است که تنها به افغانستان هم محدود نمی شود.

وی اضافه کرد: کشورهای قدرتمند غربی به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی هستند تا بر آن ها تسلط پیدا کنند، از اینرو جنگ در سوریه و عراق و برخی دیگر از کشورها را دوام می دهند و علاوه بر این می خواهند دارایی های کشورهای منطقه را به تاراج ببرند.

کلیدواژه