جوزا 13, 1402 12:07 Asia/Kabul

رهبر نهضت اسلامی افغانستان گفت: شعار "نه شرقی – نه غربی" و جایگزینی اسلام ناب محمدی (ص) به عنوان یک نظام سیاسی که توسط حضرت امام خمینی (ره) مطرح شد، در ادبیات سیاسی جهان مورد توجه قرار گرفت.

مولوی محمد مختار مفلح در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: در خصوص انواع مختلف رهبری، رهبری قانونی، رهبری سیاسی و رهبری الهی در جهان تجربه شده اما رهبری حضرت امام خمینی (ره) شامل تمام این ها به ویژه رهبری الهی بود.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) یک رهبر سیاسی و قانونی بود اما آنچه توانست ملت ایران و بلکه بسیاری از ملت های دنیا را از زیر یوغ استکبار رهایی ببخشد رهبری الهی ایشان بود و از آنجایی که حرف امام (ره) حرف خدا و اسلام بود از هیچ نیروی بشری احساس ترس نمی کرد به عنوان مثال به نماینده شوروی که در آن زمان ابرقدرت شرق بود به صورت واضح گفت: ما دست از حمایت از مجاهدان افغانستانی برنمی داریم و این یک وظیفه شرعی است.

به گفته این فعال سیاسی-اجتماعی افغان این موضع امام (ره) پاسخ کوبنده ای هم به کسانی بود که به دنبال ناسیونالیسم یا ملی گرایی بودند به این معنا که وقتی پای دین در میان باشد هر چیز دیگری باید کنار برود. این موضوع برای جهان اسلام پیام آشکار و نوید بخشی بود که به امپریالسم غرب و در راس آن امریکا و به کمونیسم شرق و در راس آن شوروی نه گفت و این پیام انقلابی امام (ره) که برگرفته از دین و شریعت بود هرچند در گذشته گفته شده بود اما به این صراحت و تاکید از زبان کسی شنیده نشده بود.

مفلح عنوان کرد: زمانی که امام خمینی (ره) شعار نه شرقی- نه غربی را مطرح کرد این شعار به عنوان یک موضوع در ادبیات سیاسی پدیدار شد و مورد توجه قرار گفت، وقتی به سیاست و دیدگاه شرق و غرب نه گفته می شود باید جایگزینی هم معرفی شود و آن جایگزین اسلام ناب محمدی (ص) بود که معرفی شد و امام خمینی (ره) بر آن استوار ماند و هیچ وابستگی به شرق و غرب نداشت.

وی یاد آور شد: در طول تاریخ زمامدارانی بودند که با شعار دین برخاستند و بر سر قدرت شدند اما با وابستگی به بیگانگان و غرب و شرق، خود و کشور خود را به سوی تباهی و نابودی سوق دادند ولی برنامه امام خمینی (ره) از صفر تا صد اسلامی و غیر وابستگی بود، در همین چارچوب شعار "اسلام مرز ندارد" را مطرح کرد و حمایت از فلسطین و مردم آن را هم در همین راستا قرار دادد. اما کسانی که در انقلاب های خود شعارهای ناسیونالیستی سر دادند و به دامن بیگانگان افتادند در همان جغرافیا و ملیت خود محدود ماندند و ذلیل شدند.

مفلح گفت: حرکت انقلابی امام خمینی (ره) و رهبری ایشان به نوعی جهان سیاسی را به دو بخش تقسیم کرد؛ یکی همان نظام شرقی و غربی که در راس آن کفار قرار داشتند و دیگری نظام اسلامی که در راس آن خود امام خمینی (ره) قرار داشت و ایران به عنوان مرکز جهان اسلام شناخته شد که این برای جهان اسلام بسیار امیدوار کننده بود.

وی اضافه کرد: مقام مرجعیت هم در رهبری انقلاب اسلامی که امام خمینی (ره) در جایگاه آن قرار داشت و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در این جایگاه قرار گرفتند نقش ارزنده ای در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشت.

 

کلیدواژه