جوزا 14, 1402 15:03 Asia/Kabul

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت امام خمینی (ره) با برجسته کردن وجهه دنیوی دین یک دگرگونی در تفکر و اندیشه اسلامی ایجاد کرد.

آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: این دگرگونی فراتر از شیعه و سنی، ایران، افغانستان و کشورهای اطراف بود و دین را یک شاهراه بزرگ برای سعادت در همین دنیا معرفی می کرد، بنابراین امام (ره) با پشتوانه علمی که داشت با بازخوانی تفکر دینی براساس متون دینی در جهت دنیوی سازی دین و آشتی بین دین و دنیا کوشید.

وی افزود: زمانی که حضرت امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را آغاز کرد در جهان دو تفکر کمونیستی و لیبرالیستی حاکم بود که در یک نقطه مشترک بودند و آن جدایی دین از سیاست بود، شاخصه آن تفکرات، فردی دانستن دین و کنار گذاشتن آموزه های دینی از زندگی دنیوی و مخصوصا از عرصه حکومت، قدرت و سیاست بود.

این روحانی افغان عنوان کرد: امام خمینی (ره) سد دین ستیزی و تفکر جدایی دین از سیاست را برداشت و این باعث رشد انقلاب اسلامی و ایجاد یک تفکر جدید شد که می تواند برای گسترش عدالت در جوامع انسانی موثر افتد به این ترتیب درپی ایجاد این تفکر جدید در رابطه دین و دنیا، هجمه های رسانه ای، سیاسی و اقتصادی و نظامی علیه رشد و بالندگی آن آغاز شد.

هاشمی ارزگانی تصریح کرد: زمانی که این تفکر تبدیل به یک حکومت و نظام سیاسی شد، دشمنان اسلام و پیشرفت جوامع اسلامی و ایجاد عدالت، از همان زمان تا کنون در برابر این حکومت و نظام ایستاده اند و می جنگند.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی نیاز است که بار دیگر با پشتوانه ها و میراث فکری و فرهنگی حضرت امام (ره) و کسانی مانند رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنه ای که حامل تفکر راستین امام راحل هستند آن تفکر را در سطح کلان جوامع انسانی به نفع مستضعفین بازخوانی کنیم تا بار دیگر به عنوان یک تفکر پیشران مطرح شود.

هاشمی ارزگانی گفت: البته فشارهای رسانه ای و هجمه های دشمنان بسیار سنگین است که با سیاه نمایی های خود به دنبال انحراف جوانان از این مسیر هستند اما کسانی که به اسلام، سعادت بشریت و جوامع بشری می اندیشند امروز بیش از گذشته به تفکر امام (ره) و بازخوانی آن نیازمندند که همان تفکر اسلام راستین و تفکری است که پیامبر گرامی اسلام (ص) رسالت انجام آن را داشت و همان چیزی است که امید پیاده شدن آن را در آخرالزمان داریم.

وی اضافه کرد: امروز تفکر امام خمینی (ره) در پیوند دین و دنیا طرفداران زیادی در سراسر دنیا حتی بین غیر مسلمانان دارد که به دنبال زندگی عدالت محور هستند و در مورد آن به تحقیق و پژوهش می پردازند و جبهه مقاومت هم بخش سخت افزاری دفاع از تفکری است که امام (ره) آن را احیاء کرد و به یادگار گذاشت.

 

کلیدواژه