سرطان 19, 1402 14:15 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان گفت: نشانه های روشنی مبنی بر اینکه در دوران حکومت سرپرست طالبان صادرات افغانستان افزایش یافته باشد وجود ندارد.

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اعلام وزارت مالیه و وزارت تجارت و صنعت حکومت طالبان در مورد افزایش میزان صادرات و ترانزیت از افغانستان اظهار داشت: ادعاهای طالبان در مورد افزایش صادرات از افغانستان استناد آماری ندارد و فقط به صورت گزارش هایی اعلام می کنند که صادرات افزایش پیدا کرده است. اما نشانه های روشنی در بازار مبنی بر اینکه در دوران حکومت سرپرست طالبان صادرات افزایش یافته باشد، وجود ندارد هرچند صادرات ادامه داشته است.

وی افزود: اولین مولفه شکوفایی اقتصادی، شکوفایی سیاسی است، در حالیکه حکومت سرپرست طالبان هنوز در دنیا مشروعیت سیاسی ندارد امکان تبادل کالا برای افغانستان بسیار محدود است و این یعنی امکان صادرات از دست می رود و منابع مالی از خارج به افغانستان باز نمی گردد. با این شرایط نمی توان شاهد رشد صادرات بود. ممکن است به صورت محدود صادرات ادامه داشته باشد و تبادل پول هم به صورت سنتی و از طریق صرافی ها انجام شود اما رشد صادرات امکان پذیر نیست.

این کارشناس اقتصادی در مورد اظهارات خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت افغانستان مبنی بر اینکه فعال شدن دهلیزهای هوایی در افزایش صادرات افغانستان تاثیرگذار است هم گفت: با توجه به اینکه افغانستان محصور در خشکی است و فاقد مرزهای دریایی است، دهلیزهای هوایی اهمیت زیادی دارند و تا زمانی که این دهلیزها فعال نشده و گسترش نیابند امکان رشد صادرات افغانستان وجود نخواهد داشت. در حکومت قبلی تلاش زیادی برای گسترش مسیرهای هوایی افغانستان شد اما در حال حاضر این مسیرها بسیار محدود است و پاسخگوی نیاز صادراتی افغانستان نیست.

احمد یار در مورد انتشار گزارش هایی مبنی بر منفی شدن نرخ تورم در افغانستان در حالی که تاثیری در رشد اقتصادی نداشته هم گفت: نرخ تورم در افغانستان به این دلیل منفی شده که قدرت خرید در بین مردم وجود ندارد و زمانی که مردم قدرت خرید کالایی را نداشته باشند، تقاضایی هم وجود ندارد به این ترتیب تورمی ایجاد نمی شود، زمانی که بسیاری از مردم حتی توان خرید نان خشک را ندارند و تقاضایی برای کالاهای دیگر وجود ندارد و به این دلیل نرخ تورم منفی می شود، جای افتخار ندارد.

به گفته این کارشناس افغان این وضعیت در درازمدت باعث فقیرتر شدن مردم می شود، آسیب های جبران ناپذیری به دولت در افغانستان وارد می کند و مسایلی را به وجود خواهد آورد که هیچ دولتی قادر به حل آن نخواهد بود و بار دیگر نیازمند سرازیر شدن کمک های جامعه جهانی به افغانستان خواهیم بود تا از فاجعه انسانی جلوگیری شود.

وی در مورد اظهارات مقامات حکومت طالبان در این خصوص که افزایش صادرات باعث ثابت ماندن ارزش پول افغانی شده و سازمان های بین المللی کمک های جهانی را دلیل این امر می دانند، عنوان کرد: قطعا کمک های جامعه جهانی به ثابت ماندن ارزش پول افغانی کمک کرده و صادرات افغانستان به حدی نرسیده که بتواند ارزش پول افغانی را حفظ کند.

احمد یار عنوان کرد: حکومت طالبان از کمک های غربی ها برای حفظ این حکومت به عنوان مولفه ای برای اعلام توفیق خود در جهت رشد اقتصادی و حفظ ارزش پول افغانی استفاده می کنند در حالی که نشانه ای از رشد صادرات و تاثیر آن بر حفظ ارزش پول دیده نمی شود و هیچ تبادل پول بانکی هم انجام نمی شود.

وی در مورد صادرات میوه و میوه خشک افغانستان هم گفت: اگرچه افغانستان کشوری غنی به لحاظ میوه و محصولات باغی است اما به دلیل کمبود امکانات صادرات میوه هم با مشکل مواجه است و به خاطر کمبود سردخانه برای نگهداری و کمبود امکانات برای خشک کردن میوه، صادرات میوه خشک هم به درستی انجام نمی شود.

 

کلیدواژه