سرطان 25, 1402 12:28 Asia/Kabul

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار در شرق افغانستان ولایت شرقی نورستان افغانستان را قطعه ای از بهشت توصیف کرد.

مجید صادقی دولت آبادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در شرق افغانستان که به تازگی به ولایت نورستان افغانستان سفر کرده گفت: در سفر به این ولایت و در غیاب والی نورستان که در سفر بود با معاون وی دیدار و جلسه ای داشتیم که بسیار مثبت بود.

وی طبیعت نورستان را بسیار بکر و هدیه خداوندی به افغانستان دانست اما اظهار داشت که مشکلات جاده ای سبب شده گردشگران کمی بتوانند از این منطقه بازدید کنند. با وجود این معاون والی نورستان اشاره کرد که یکی از پنج اولویت مهم حکومت طالبان ساخت جاده کنر به نورستان است که اگر محقق شود مطمئنا در بحث گردشگری و رونق اقتصادی منطقه و معرفی نورستان به جهان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جلال آباد در رابطه با جاذبه گردشگری ولایت نورستان هم گفت: نورستان قطعه ای از بهشت الهی و نعمت های خداوندی است و خوب است شرایطی فراهم شود که در طول زندگی انسان از این نعمات خدادادی استفاده کند.

صادقی دولت آبادی عنوان کرد: با رئیس و استادان دانشگاه نورستان هم ملاقات مفصلی انجام شد و دیداری هم با سمیع الحق حق بیان رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ نورستان داشتیم که فرد دلسوزی است و علاقمند بود که ارتباطات خود را در زمینه هایی که مربوط به کار وی است گسترش دهیم و ما هم علاقمندیم در موضوعات مشترک همکاری داشته باشیم و در مورد کمک به کتابخانه شان هم قول مساعد دادیم.

به گفته این نماینده جمهوری اسلامی ایران در شرق افغانستان ولایت نورستان ظرفیت های قابل توجهی در زمینه جنگل ها، معادن، شیلات، کشاورزی و باغداری هم دارد اما بزرگترین مشکل همان بحث جاده است که باید در کوتاه ترین زمان ممکن از آن بهره برداری شود، زیرا برای سرمایه گذاری در معادن و حمل سنگ های معدنی نیاز به جاده است و از آنجایی که چنین جاده ای وجود ندارد ترغیب تاجران و سرمایه گذاران برای کار در نورستان مشکل است.

وی اضافه کرد: نکته دیگر بعد مسافت است که اگر آن هم به شکلی حل شود می توان در زمینه اصلاح گیاهی و یا در زمینه صنایع چوب که جمهوری اسلامی ایران در آن غنی و پیشرفته است بسترهای  همکاری فراهم شود.

 

کلیدواژه