اسد 16, 1402 11:08 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی پاکستانی تاکید کرد: قدرت های پشت پرده در پاکستان مخالف حضور شخصیت های مردمی در قدرت این کشور هستند و عمران خان صدراعظم سابق را هم به همین دلیل تحت فشار قرار داده اند.

عبدالرحیم درانی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به حکم زندان توسط محکمه پاکستان برای عمران خان و بازداشت وی به اتهام فروش هدایای دولتی و ارایه نکردن گزارش آن گفت: سطح اتهاماتی که به وی وارد شده بسیار پایین تر از برخی دیگر از دولتمردان پاکستانی بوده و از آنجایی که او یک چهره محبوب و مردمی است قدرت های پشت پرده تلاش می کنند او را از سیاست و قدرت دور نگه دارند.

این فعال رسانه ای پاکستانی عنوان کرد: تنش های سیاسی در داخل پاکستان به یک سال قبل و زمان برکناری عمران خان صدراعظم سابق پاکستان از این سمت برمی گردد، عوامل تنش های سیاسی در پاکستان هم معمولا خارجی بوده و به هر اندازه که دخالت های خارجی افزایش پیدا می کند تنش های سیاسی هم در این کشور افزایش پیدا می کند.

وی یاد آور شد: عمران خان در زمان صدارت خود سفری به روسیه داشت و در حال مذاکره با آن کشور برای خرید عامل های انرژی بود که توطئه علیه وی شکل گرفت و به برکناری او انجامید، دلیل آن هم این بود که پاکستان از زمان ایجاد همواره با امریکا و غرب نزدیک بوده و آن تعادلی که باید در سیاست خارجی وجود داشته باشد در سیاست پاکستان دیده نمی شود، عمران خان که یک چهره مردمی بود و مردم پاکستان وی را قهرمان می دانستند تلاش می کرد که این تعادل در سیاست خارجی پاکستان ایجاد شود.

به گفته این کارشناس پاکستانی همزمان علیه وی یک کودتای آرام شکل گرفت و از قدرت برکنار شد، او در اظهارات خود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم امریکا و غرب را در این زمینه دخیل می دانست و می گفت از وی خواسته هایی داشته اند که قبول نکرده و به همین دلیل اقدام به برکناری اش کرده اند.

درانی اظهار کرد که عمران خان طرفداران زیادی در ایالت خیبرپختونخواه و مرکز داشت اما نظام پاکستان و کسانی که پشت پرده قدرت این کشور را در اختیار دارند هیچ گاه نخواسته اند یک قدرت مردمی در این کشور وجود داشته باشد. بیش از چهل سال از عمر هفتاد و چند ساله پاکستان با دولت های نظامی سپری شده و به جز یک یا دو دولت مردمی دیگر دولت های مردمی نتوانسته اند دوره خود را به پایان برسانند و به نوعی با کودتا و سرنگونی مواجه شده اند. به هر صورت قدرت های پشت پرده همواره تلاش کرده اند هر دولتی را که در این کشور محبوبیت پیدا می کند سرنگون کنند و به این ترتیب سلسله دمکراسی را در این کشور از بین می برند تا بتوانند همچنان قدرت را در دست داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه حزب تحریک انصاف پاکستان که عمران خان رهبری آن را به عهده دارد، حکم محکمه پاکستان علیه عمران خان را سیاسی دانسته، گفت: این حکم تا حد زیادی سیاسی بوده، طی چند ماه بیش از هفتاد پرونده علیه او ساخته شده و هیچ کدام از آن ها در حدی نبوده که بتواند شخصی را از قدرت برکنار کند به عنوان مثال اتهام وارد کرده اند که هدایای دولتی را فروخته و گزارش آن را نداده است در حالیکه ارزش آن ها به لحاظ مالی بسیار اندک بوده است. پرونده های عمران خان با دیگر پرونده ها مانند پرونده های نواز شریف یا مقامات حزب مردم اصلا قابل مقایسه نیست. زیرا اختلاس هایی که نواز شریف یا خانواده بوتو انجام دادند بسیار بالاتر از این ها بوده است. اما برای اینکه عمران خان و حزبش را تضعیف کرده و او را از صحنه سیاست کنار بزنند پرونده های غیر واقعی تشکیل داده اند، هدف اصلی هم این است که او نتواند در انتخابات آینده وارد میدان رقابت ها شود.

درانی تصریح کرد: انتخابات پاکستان قرار است چند ماه دیگر برگزار شود، عمران خان طرفداران زیادی دارد و محبوب ترین چهره است و این احتمال وجود دارد که اگر در انتخابات حضور داشته باشد دوباره قدرت را در اختیار بگیرد به همین دلیل تلاش ها برای نااهل نشان دادن وی و یا اینکه او را در زندان نگه دارند به شدت افزایش یافته است. در میان دیگر طرف های قدرت در پاکستان هم اتحاد چندانی وجود ندارد، تا کنون نتوانسته اند روی چهره خاصی برای صدارت به توافق برسند و تنها نقطه اتحاد آن ها دشمنی با عمران خان بوده است.

وی اضافه کرد: بعید است آن ها طی چند ماه پیش رو به توافق دست پیدا کنند و در پاکستان شاهد یک انتخابات درست و یا به هنگام باشیم.

 

کلیدواژه