سنبله 04, 1402 19:17 Asia/Kabul

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که اقتصاد افغانستان با توجه به روندی که در سال‌های اخیر طی کرده است رو به رونق بوده و روز به روز پایدارتر از قبل می‌شود.

الفت افغان وردک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با رادیو دری اظهار کرد: «من در داخل افغانستان و در شهر کابل زندگی می کنم. کابل شهری پرجمعیت است و میلیون‌ها نفر از زن و مرد و کودک و بزرگ در این شهر زندگی می کنند، بر اساس چشم‌دیدهای من، اقتصاد افغانستان رو به رونق و پایداری است.»

وی با اشاره به حاکمیت دوساله طالبان عنوان کرد: «اگر شما به موضوعاتی مانند صادرات و واردات در دو سه سال اخیر نگاهی بیاندازید، متوجه سیر صعودی صادرات و واردات افغانستان خواهید شد.»

این استاد دانشگاه با رد آمار و ارقامی که صلیب سرخ درباره بحران اقتصادی افغانستان نشر کرده است، یادآور شد: «فقر و بیکاری در افغانستان وجود دارد اما نه به این شدتی که در گزارش صلیب سرخ دیده می شود.»

بیش از نیمی از افغان‌ها نیازمند کمک‌های بشردوستانه‌اند

صلیب سرخ در گزارش خود نوشته که 7.2 میلیون نفر در افغانستان در یک قدمی قحطی قرار دارند؛ با این حال آقای افغان وردک معتقد است علیرغم مشکلاتی که وجود دارد، مردم افغانستان روز به روز وضعیت بهتری را تجربه می کنند.

وی با یادآوری اولین روزهای حاکمیت طالبان گفت: «روزهای اول "امارت" را به یاد بیاورید. همه نگران بودند که آینده افغانستان چه خواهد شد؟ اما امروز می بینیم که مشکلات در حال حل شدن است و امیدواری وجود دارد که آینده ای روشن داشته باشیم. ما در داخل افغانستان می‌بینیم که هر روز کارهای زیربنایی صورت می گیرد و تعدادی مشغول به کار می شوند. فقر و بیکاری وجود دارد اما در آن حدی که این گزارش ها اعلام می‌کنند، نیست.»

الفت وردک در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به کمک‌های بشردوستانه جامعه بین المللی به افغانستان گفت: «کمک‌های بشردوستانه نمی تواند اقتصاد یک کشور را از بحران بیرون کند یا اینکه فقر را ریشه کن کند. کمک‌های بشردوستانه برای یک موضوع خاص یا مشکل خاص می تواند کارساز باشد، اما نمی تواند ثبات را به یک کشور بیاورد.»

وی در ادامه، بیکاری و فقر را دو مشکل زیربنایی افغانستان دانسته و گفت: «با کمک‌های خارجی نمی توان بیکاری و فقر را از بین برد؛ راه حل مشکلات امروز افغانستان در دست مردم افغانستان است، مردم باید تلاش کنند تا مشکلات خود را خودشان حل کنند.»

وردک تصریح کرد: «طالبان می خواهند که افغانستان روی پای خود ایستاد شود و نیازی به کمکهای بشردوستانه نداشته باشد. اکثر کمک‌های بین المللی و بشردوستانه کنترلشان به دست آمریکا است، آمریکا می خواهد که به نوعی "امارت اسلامی" را تضعیف کند و آنها بشدت دنبال این هستند که شکستی که در افغانستان خوردند را به نوعی بپوشانند.»

افغان وردک با اشاره به کمک‌های دالری هفتگی بیان کرد: «کمک‌های چهل میلیون دالری که به افغانستان می‌رسد در دسترس طالبان نیست بلکه به یک بانک بین المللی افغانستان واریز و پس از آن برای موارد مورد نظر مصرف می شود.»

این کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به تحریم‌های آمریکا نیز گفت: «اگر بحران‌های اقتصادی کشورهای قدرتمند را مطالعه کنیم می بینیم که اغلب کشورهایی که امروز به عنوان یک کشور قدرتمند مطرح هستند، روزگاری از سوی آمریکا تحریم بوده و هستند.»

وی افزود: «مثلا چین را در نظر بگیرید؛ امروز می بینید که چین به عنوان یک قدرت جهانی مطرح است در حالیکه تا هنوز تحت تحریم های آمریکا قرار دارد. چین توانسته قدرت اقتصادی خود را روز به روز بیشتر کند و امروز هیچ خانه ای بدون وسایل چینی در دنیا وجود ندارد.»

الفت افغان وردک در ادامه گفت: «تا سال 2035 چین قدرت اول اقتصادی جهان خواهد شد، طالبان می خواهند استراتژی‌ای که چین در پیش گرفت تا به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شود را در پیش بگیرند.»

این استاد دانشگاه بیان کرد: «جمهوری اسلامی ایران را اگر مقایسه کنید می‌بینید که این کشور هم تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد، اما با خودکفایی و حمایت از تولیدات داخلی توانسته اند بسیاری از مشکلات را حل کنند.»

وی گفت: «افغانستان هم می خواهد خود را نسبت به برخی موضوعات خودکفا سازد تا تحریم‌های آمریکا بی اثر شود.»

این کارشناس اقتصادی از رهبران طالبان خواست که اول از همه از تولیدات داخلی و همچنین از سرمایه گذاری خارجی حمایت کنند تا افغانستان بتواند بر بحران اقتصادی فایق آید.

معین وزارت اقتصاد طالبان: افغانستان، مسیر توسعه را درست انتخاب کرده است

کلیدواژه