جدی 04, 1395 13:25 Asia/Kabul

جامعه جهانی بر اساس تعهدات خود باید جلو مداخلات و حملات راکتی پاکستانی ها به افغانستان را بگیرد

فعال سیاسی افغان تاکید کرد: جامعه جهانی بر اساس تعهدات خود باید جلو مداخلات و حملات راکتی پاکستانی ها به افغانستان را بگیرد.

سید حسن صفایی از مسوولان ارشد حزب اعتدال افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حملات راکتی اخیر پاکستانی ها به مناطق مرزی در شرق افغانستان اظهار داشت: حملات راکتی پاکستان به مناطق مرزی در شرق افغانستان از سال ها قبل ادامه دارد و بارها از سوی جامعه بین المللی محکوم شده اما سیاست پاکستان در قبال افغانستان تاکنون تغییر نکرده است.

وی افزود: در سال های گذشته سخنگویان دولت افغانستان و پارلمان این کشور مواضع روشنی داشته اند و تاکید شده که پاکستان باید سیاست های خصمانه در قبال افغانستان را پایان دهد اما پاکستانی ها به این سیاست های خود ادامه داده اند.

به گفته این فعال سیاسی افغان در صورتی که پاسخ قاطع به پاکستان داده نشود و مقابله به مثل صورت نگیرد پاکستانی ها توجهی به اظهارات و درخواست های دولتمردان افغان نخواهند کرد. کشورهای خارجی با شعارها و تعهداتی وارد افغانستان شدند و بر اساس همین تعهدات، جامعه جهانی امروز باید در کنار افغانستان قرار بگیرد و بر پاکستان فشارهای لازم را وارد آورد تا به مداخلات و حملات راکتی خود به افغانستان پایان دهد.

صفایی عنوان کرد: افغانستان به تنهایی توان مقابله به مثل در برابر اقدامات پاکستان را ندارد اما جامعه جهانی متعهد است که در این کشور امنیت را تامین کند و این در حالی است که روز به روز ناامنی در این کشور گسترش پیدا می کند.

این کارشناس افغان گفت: حکومت وحدت ملی افغانستان بیشترین حسن نیت را در قبال پاکستان داشته، رئیس جمهوری چندین سفر به پاکستان داشته، شورای عالی صلح افغانستان هم برنامه هایی را پیگیری کرد و به دنبال مشخص شدن مواضع طالبان بود اما به حسن نیت افغانستان پاسخ مناسب داده نشد و پاکستانی ها و طالبان مواضع و سیاست های خود را دنبال کردند.

وی اضافه کرد: هرچند صحبت هایی در مورد مذاکره دولت افغانستان با طالبان مطرح می شود اما تاکنون این مسایل از سوی هیچ مرجع رسمی تائید نشده و طالبان هم اعلام کرده اند که مستقیماً با امریکا مذاکره می کنند از اینرو برنامه هایی که در راستای صلح با طالبان پیگیری می شود بیشتر به بازی های سیاسی شبیه است.

 

کلیدواژه