میزان 13, 1402 15:44 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: اصلاح سیاست ها و قوانین مهاجرتی اروپا راه حل اساسی بحران مهاجرت نیست و بحران را از داخل مرز اروپا به لبه مرز این قاره منتقل می کند.

فرشید باقریان در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به توافق کشورهای اتحادیه اروپا برای اصلاح سیاست های خود در قبال پناهجویان و اینکه این اصلاح ممکن است بر عملکرد نهادهای امداد رسان که در جنوب اروپا در جستجوی قایق های سرگردان مهاجران و کمک به آنان هستند تاثیر بگذارد، اظهار داشت: راه چاره این است که دارایی های کشورها به آن ها بازگردانده شود و امنیت و رفاه در کشورهای مبداء تامین شود تا کسی به فکر مهاجرت نیفتد، همانگونه که قذافی رئیس جمهوری سابق لیبی در سال 2009 در صحن سازمان ملل متحد  بیان کرد.

وی یاد آور شد: قذافی در آن زمان (خطاب به غربی ها) گفت: با این روند وغارتی که در افریقا انجام دادید هیچ گاه نمی توانید در برابر روند حرکت پناهجویان از افریقا به اروپا ممانعت ایجاد کنید و تا زمانی که سرمایه های ما را برنگردانید این روند متوقف نمی شود که همین اتفاق هم افتاد.

به گفته این کارشناس روابط بین الملل توافق اروپایی ها در واقع برای اصلاح سیاست ها در قبال مهاجران نیست بلکه به نوعی برای جلوگیری از ورود و پذیرش پناهجویان بیشتر است، چند بحران در جهان رخ داده که اروپا به فکر چاره در بحث مهاجرت افتاده است؛ بسیاری از موسساتی که در مورد آینده پژوهی به ویژه انسان شناسی و مواد غذایی بحث می کنند معتقدند که تا سال 2025 حدود چهل میلیون نفر در جهان مترصد مهاجرت می شوند، این ارقام برای اروپا قابل قبول نیست و به فکر چاره افتاده تا موانعی را بر سر راه مهاجران ایجاد کند اما مساله این است که بیشتر این موانع با قوانین حقوق بشری منافات دارند.

باقریان عنوان کرد: از سوی دیگر با وجود اینکه اروپایی ها در حال تغییر قوانین مهاجرتی خود هستند هنوز هم به استعمار و استثمار افریقا ادامه می دهند و جدای از شرایط اقلیمی، فقر در افریقا و سرقت سرمایه های آن باعث افزایش روند مهاجرت از آنجا شده است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: انسان ها به ویژه در دین اسلام باهم برابر و برادرند و محدودیت حق فکری زندگی و معیشت انسان ها در اروپا توسط کشورهای اروپایی با قوانین حقوق بشری منافات دارد.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: مهاجرت افریقایی ها به اروپا دلایل متعددی دارد از قبیل شرایط اقلیمی، جنگ ها و مسایل معیشتی، بنابراین اروپایی ها نمی توانند جلو موج مهاجرت را بگیرند و با بحران جدیدی مواجه می شوند به همین دلیل در مرزهای خود پاسگاه ها و نقاط تقویت مرزی ایجاد کرده اند همانگونه که در مکزیک بحران ایجاد شد و امریکا را دچار مشکلات و وادار به تصمیم های سختگیرانه کرد هرچند این تصمیم ها راه چاره نیست و اوضاع باید در کشورهای مبداء بهبود پیدا کند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر زمستان در پیش است و ممکن است اروپا از ناحیه تامین انرژی با مشکل مواجه شود ضمن اینکه جنگ اوکراین هم طولانی شده و ممکن است ذخایر انرژی اروپا کاهش یابد بنابراین نمی خواهد این ذخایر انرژی به مصرف پناهجویان برسد که این هم به نوعی نقض حقوق بشر است و به نوعی دو تعریف از انسان تلقی می شود؛ یکی تعریف از انسان اروپایی و دیگری تعریف از انسان افریقایی، آسیاسی یا هر جای دیگری.

 

کلیدواژه