میزان 22, 1402 13:49 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به دلیل اشتراکات فراوان می توانند روابط اقتصادی و تجاری بسیار گسترده و نزدیکی باهم داشته باشند.

داکتر عبدالهادی فرهنگ در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به سفر اخیر هیات بزرگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان گفت: این سفر بسیار ارزشمند و در گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاثیرگذار بود.

وی افزود: اعضای هیات اقتصادی ایرانی ملاقات های خوبی با هیات ها و مسوولان اقتصادی افغانستان داشتند، در صورتی که دوستان ایرانی بحث سرمایه گذاری و ایجاد کارخانه های بزرگ و کوچک را در افغانستان دنبال کنند از یکسو آن ها سود می برند و از سوی دیگر، هم برای مردم افغانستان ایجاد اشتغال می شود و هم هزینه های حمل و نقل کالا کاهش پیدا کند، سرمایه گذاران ایرانی همچنان می توانند در زمینه استخراج معادن و فرآوری محصولات معدنی با افغان ها همکاری داشته باشند.

به گفته این کارشناس اقتصادی در حال حاضر جهان به یک دهکده تبدیل شده، کشورهای مختلف روابط نزدیک تجاری و اقتصادی و گمرک های واحدی دارند. اقتصاد، تجارت و بازرگانان مردم را به هم نزدیک می کنند، ملت های واحد و یکپارچه می سازند، باعث و بانی صلح و ثبات در دنیا می شوند و زمینه کار و اشتغال ایجاد می کنند.

فرهنگ با اشاره به اینکه اکنون در اتحادیه اروپا مرز و یا گمرک خاصی وجود ندارد و همه به هم نزدیک هستند، اظهار امیدواری کرد که روزی کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای منطقه هم به چنین وضعیتی برسند و همه بتوانند باهم مراودات تجاری خوب داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی افغان همچنان خاطرنشان کرد: زمینه های سرمایه گذاری در افغانستان بسیار است، شرایط به ویژه برای کشورهای همسایه و مخصوصا جمهوری اسلامی ایران به لحاظ مجاورت جغرافیایی و فرهنگی، بیش از کشورهای دیگر که شرایط خاص سرمایه گذاری برای خود دارند، فراهم است و سرمایه گذاران ایرانی با سرمایه گذاری در افغانستان می توانند سود بیشتری کسب کنند.

وی اضافه کرد: ایران و افغانستان به دلیل همین اشتراکات فراوانی که باهم دارند می توانند زمینه تجارت گسترده ایجاد کنند اما مساله این است که سازمان ها و نهادهای مربوطه دولتی باید یک چتر حمایتی و تضمینی برای تاجران و سرمایه گذاران ایجاد کنند تا به نوعی یک چتر بیمه ای برای تضمین و حفاظت از سرمایه های آنان باشد، ضمن اینکه زمینه ها و چارچوب های سرمایه گذاری هم باید مشخص باشد.

 

کلیدواژه