میزان 30, 1402 14:14 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: در صورتی که پاکستان فشارهای خود بر تاجران افغانستان را ادامه دهد، مسوولان در افغانستان باید به مقابله به مثل و راه های جایگزین برای تجارت و ترانزیت فکر کنند.

داکتر عبدالهادی فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به فشارهای دوامدار پاکستان بر تاجران افغانستانی اظهار داشت: پاکستان با سیاستی که دارد همواره تلاش می کند در راستای ضربه زدن به اقتصاد افغانستان از طرق مختلف به تاجران بزرگ این کشور ضربه بزند و به نوعی آن ها را مجاب کند که در پاکستان سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: در طول سال ها پاکستان مشکلات متعددی برای تاجران افغانستانی در بنادر مختلف خود به ویژه بندر کراچی ایجاد کرده است، به تازگی هم مقرر کرده که هر تاجر افغانستانی به میزان ارزش باری که از طریق پاکستان به افغانستان ترانزیت می کنند به دولت اسلام آباد تضمین بدهند که یک کار کاملا غیر اصولی است و در هیچ یک از قراردادها و معاهدات چنین چیزی وجود ندارد. بر اساس معاهدات تاریخی پاکستان باید به افغان ها اجازه بدهد که از بندر گوادر و بندر کراچی استفاده کنند زیرا از این بابت امتیازات زیادی از افغانستان گرفته است.

به گفته این کارشناس اقتصادی پاکستانی ها معمولا در فصل برداشت محصولات مختلف افغانستان و زمانی که این محصولات باید به خارج صادر و از طریق پاکستان ترانزیت شوند، برای تاجران افغان مشکلات ایجاد می کنند اما زمانی که پاکستانی ها به افغانستان و از طریق افغانستان به دیگر کشورها صادرات دارند از طرف افغانستان مشکلی برای آن ها ایجاد نمی شود و این در حالی است که و وزارتخانه های مربوطه در افغانستان به ویژه وزارت صنعت و تجارت، اقتصاد و مالیه که گمرکات را در زیر مجموعه خود دارد، می توانند مقابله به مثل کنند، دولتمردان در افغانستان باید این مسایل را قدرتمندانه، خردمندانه و عادلانه حل کنند و تاجران افغان هم از پاکستان در مجامع مربوطه بین المللی شکایت کنند.

فرهنگ عنوان کرد: اداره های حمل و نقل افغانستان می توانند از چین که یکی از حامیان بزرگ پاکستان است بخواهند که بر دولت اسلام آباد فشار بیاورد تا از این عملکرد خود دست بردارد، مسوولان در افغانستان همچنان می توانند از طریق سازمان های منطقه ای و بین المللی مانند اکو که هر دو کشور عضو آن هستند، شکایت خود را مطرح و پیگیری کنند و اگر باز هم پاکستان حاضر به همکاری نشد مقابله به مثل کنند.

این کارشناس اقتصادی افغان همچنان خاطرنشان کرد: افغانستان راه های جایگزین خوبی در اختیار دارد مانند بنادر مختلف جمهوری اسلامی ایران و نیز بنادر حیرتان، تورغندی و شیرخان بندر در داخل افغانستان که با خارج ارتباط دارد، و نیز می تواند کالاها را از طریق راه آهن از چین به داخل افغانستان و از این کشور به چین انتقال دهد که برخی کشورهای آسیای میانه هم در مسیر این خط آهن قرار دارند.

وی اضافه کرد: این راه ها وجود دارد اما دولتمردان در افغانستان از گذشته ها با پاکستانی ها همنوایی داشته اند، امتیازات زیادی به آن ها داده اند و پاکستانی ها هم همواره بر افغان ها فشار آورده اند.

 

کلیدواژه