عقرب 17, 1402 15:17 Asia/Kabul

دیپلمات سابق افغان تاکید کرد: پاکستان برای حفظ وجهه خود نزد مردم افغانستان و جامعه جهانی باید سیاست معتدلی را در برخورد با مهاجرین افغانستانی در پیش بگیرد.

محمدالله حیدری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اخراج اجباری، یکباره و گسترده مهاجرین افغانستانی از پاکستان گفت: بیش از چهار دهه است که مهاجرین افغانستانی در پاکستان زندگی می کنند و یک واقعیت انکار ناپذیر به شمار می روند و بر اساس قوانین بین المللی و قوانین خود پاکستان در آن کشور دارای حقوقی هستند بنابراین دولت اسلام آباد برای خدشه دار نشدن وجهه خود نزد مردم افغانستان و جامعه بین المللی باید سیاست معتدلی را در پیش بگیرد و اجازه دهد مهاجرین افغانستانی تا مناسب شدن شرایط زندگی شان در افغانستان در آن کشور حضور داشته باشند.

وی افزود: به دلیل مشکلاتی که از زمان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد بسیاری از مردم این کشور به خاطر نجات جان خود و خانواده شان به پاکستان، ایران و دیگر کشورها مهاجر شدند و اکنون هم شرایط مناسبی در افغانستان حاکم نیست. پس دولت پاکستان همانگونه که در طول بیش از چهار دهه گذشته از خود صبر و بردباری نشان داده، در شرایط فعلی هم چنین روندی را در پیش بگیرد.

به گفته این کارشناس سیاسی فشار بر مهاجرین افغانستانی و کسانی که از بد روزگار به پاکستان پناهنده شده اند راه حل مشکل نیست بلکه راه حل این است که در چارچوب قوانین کشور پاکستان به مهاجرین اجازه داده شود که در آن کشور ادامه زندگی دهند و با فشار و اجبار اخراج نشوند.

سفیر سابق افغانستان در برخی کشورهای عربی عنوان کرد: مجامع جهانی هم در این زمینه حساس هستند و از دولت پاکستان خواسته اند که از اینگونه رفتار با مهاجرین افغانستانی پرهیز کند. بنابراین دولت پاکستان باید همان سیاست معتدل گذشته را در پیش بگیرد و اگر مشکلاتی با حکومت طالبان دارد از مهاجرین به عنوان اهرم فشار علیه این حکومت استفاده نکند. این مهاجرین می توانند به عنوان برگ برنده عاطفی و انسانی مطرح باشند.

حیدری اظهار داشت: از آنجا که حکومت فعلی پاکستان یک حکومت موقت و زودگذر است، دست به اخراج اجباری مهاجرین افغانستانی زده تا حکومت های بعدی مسوولیت ایجاد مشکلات برای مهاجرین را متوجه این حکومت کنند، به هر صورت این یک برخورد عجولانه از سوی دولت موقت پاکستان است که می تواند پیامدهای منفی داشته باشد و وجهه پاکستان را نزد مجامع جهانی و  مردم افغانستان خدشه دار کند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه دولت اسلام آباد حکومت طالبان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی مخالف پاکستان می کند، و یکی از دلایل فشار بر مهاجرین افغانستانی همین موضوع است، اضافه کرد: در پاکستان از گذشته ها گروه های افراطی متعددی حضور و فعالیت داشته اند که سوالات زیادی هم در این زمینه وجود داشته و مشکلات امروز پاکستان ناشی از همین مساله است. دولت های قبلی افغانستان هم بارها تاکید کردند که حضور این گروه ها برای خود پاکستان نیز خطرناک است.

 

کلیدواژه