عقرب 20, 1402 17:53 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: حکومت طالبان طی بیش از دو سال گذشته اقدام خاصی برای شناسایی، معرفی و مجازات عاملان حملات انفجاری به ویژه علیه شیعیان افغانستان انجام نداده است.

محمد مختاری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در مورد حمله انفجاری به یک موتر مسافربری در منطقه دشت برچی کابل که چندین غیرنظامی در نتیجه آن شهید و زخمی شدند، اظهار کرد: یکی از مسایلی که در دوره حکومت های قبلی و دوره حکومت طالبان گنگ باقی مانده سرمنشاء حوادث و حملات انفجاری و انفجارها در مراکز دینی، فرهنگی و اجتماعی بوده است.

وی افزود: تاکنون هیچ سرنخی از سوی حکومت در مورد عاملین این قضایا نشان داده نشده جز اینکه آن ها را به آدرس گنگ و موهومی به نام داعش نسبت داده اند، هر اتفاق و جنایتی که رخ می دهد به نام داعش ختم می شود و حکومت آن را دنبال نمی کند که عاملان را به پنجه قانون بسپارد و از حادثه دیدگان دلجویی لازم صورت بگیرد و یا همکاری لازم را با آن ها داشته باشد.

به گفته این کارشناس افغان حاکمیت فعلی در افغانستان هم که ادعا دارد امنیت را در این کشور تامین کرده اقدام خاصی انجام نداده است. مهمترین دستاوردی که طالبان به رخ مردم افغانستان و جامعه جهانی می کشد تامین امنیت است اما امنیتی در این کشور مشاهده نمی شود، امروز مراکز فرهنگی، دینی و ورزشی در خطر هستند و کسی احساس امنیت نمی کند و حکومت طالبان هم نتوانسته بستری را فراهم کند که مردم خودشان از جان، خانه، زندگی و مراکز کار و فعالیت خود دفاع کنند.

مختاری عنوان کرد که گفته می شود شورای علمای شیعه افغانستان و برخی مجموعه های دیگر شیعه به حکومت طالبان پیشنهاد کرده اند که حداقل اجازه حمل اسلحه شکاری به مردم در محدوده کار و فعالیت و مراکز فرهنگی و عبادی خود بدهند که این کار را هم نکرده و این مساله تردیدهایی را ایجاد می کند که حکومت یا از قضایا مطلع و یا به وضعیت موجود راضی است تا قشر خاصی تحت فشار باشند و بالاخره مجبور به ترک محل زندگی خود شوند.

وی بیان کرد: شخصیت ها و چهره های سیاسی افغان در خارج هر کدام به طریقی این حملات را محکوم کرده اند، اما در داخل افغانستان جایگاه خاصی برای شیعیان باقی نمانده و تنها نقطه محوری که شیعیان به آن دل بسته اند شورای علمای شیعه افغانستان است که عده ای از علمای شیعه در آن جمع شده اند تا بتوانند خواسته های جامعه تشیع را بیان کنند.

این کارشناس افغان تصریح کرد: بیش از دو سال است که این شورا خواسته های شیعیان را مطرح کرده است اما طی این مدت به هیچ یک از خواسته های جامعه تشیع چه در مسایل حقوقی، چه تحصیلی و چه سیاسی و امنیتی توجه نشده است.

وی اضافه کرد: مقامات حکومتی هم پس از وقوع حملات انفجاری به یک تسلیت بسنده کرده اند و در مواردی حتی منکر انجام حمله انفجاری شده و مسایل دیگری را عنوان کرده اند، به صورت کلی حکومت توجه خاصی به این مسایل و فریادها و خواسته های جامعه تشیع نکرده است.

 

کلیدواژه