عقرب 25, 1402 10:48 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: نفوذ امریکا در میان کشورهای عربی سبب شده که آن ها نتوانند در مساله فلسطین به صورت منسجم و واحد عمل کنند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به نشست کشورهای اسلامی و عربی در مورد فلسطین و غزه در ریاض پایتخت عربستان سعودی و اینکه کشورهای عربی موضع قاطعی در این زمینه اتخاذ نکردند، گفت: کشورهای عربی به ویژه شیخ نشینان ثروتمند همواره در موضوعاتی که منافع امریکا در آن باشد یا بی تفاوت می مانند، یا مواضع قاطعی اتخاذ نمی کنند و یا سکوت می کنند.

وی افزود: در نشست ریاض هم آنان موضع قاطعی در برابر جنایت های رژیم اسرائیل اتخاذ نکردند تا امریکا به عنوان حامی اصلی رژیم اسرائیل که در جنایات این رژیم شریک است آزرده خاطر نشود.

به گفته این کارشناس افغان جهاد مسلمانان علیه رژیم صهیونیستی از سال های گذشته آغاز شده اما منسجم نیست و کشورهای عربی در این زمینه یکدست و هماهنگ نیستند دلیل آن هم این است که امریکا نفوذ بسیار قوی در بین عرب ها دارد و نمی گذارد این انسجام در میان آنان ایجاد شود.

خروتی عنوان کرد: از میان کشورهای عربی به جز تعدادی از سازمان های سیاسی و گروه های مسلح مانند حزب الله لبنان و گروه حماس که در دفاع از فلسطین نقش داشته اند دیگران علاقه ای به این موضوع نشان نداده اند، عربستان هم کنفرانس ریاض را با حضور کشورهای عربی و اسلامی به این منظور برگزار کرد که گفته شود عرب ها در برابر تجاوز و ظلم رژیم اسرائیل علیه مردم غزه و فلسطین خاموش نبودند.

وی اضافه کرد: موضوع فلسطین تنها یک موضوع مربوط به کشورهای اسلامی نیست بلکه یک موضوع بشری است و رژیم صهیونیستی جنایت علیه بشریت انجام می دهد و این خوی ضد بشری در سرشت رژیم صهیونیستی نهادینه شده است.

 

کلیدواژه