قوس 01, 1402 17:50 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی از روی استیصال و سردرگمی و گروه های مقاومت فلسطینی در راستای احقاق حقوق ملت فلسطین آتش بس را پذیرفتند.

قاسم غفوری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به توافق آتش بس چهار روزه بین گروه های مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی گفت: عملیات طوفان الاقصی که ملت فلسطین از یک و نیم ماه قبل بر اساس حقوق بین الملل و قوانین جهانی، در چارچوب دفاع مشروع علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی آغاز شد.

وی افزود: گروه های فلسطینی همواره تاکید داشته اند که اهداف و مطالبه آن ها احقاق حقوق ملت فلسطین، پایان دادن به محاصره غزه، امداد رسانی، بهبود وضعیت ساکنان غزه و به طور کلی احقاق حقوق ملت فلسطین بوده و پذیرش آتش بس از سوی گروه های فلسطینی هم در همین چارچوب قابل ارزیابی است. بنابراین هم جنگ و هم پذیرش آتش بس از طرف این گرو ها در راستای احقاق حقوق ملت فلسطین بوده است. از محورهای این توافق هم ارسال کمک های بشردوستانه و امداد رسانی به مردم غزه بدون محدودیت است.

به گفته این کارشناس سیاسی رژیم صهیونیستی از آغاز حملات به غزه برای خود دو محور را مطرح کرده بود؛ یکی نابود کردن حماس و دیگری اشغال تمام غزه که نه حماس از بین رفت و نه غزه به طور کامل به تسخیر رژیم صهیونیستی در آمد ضمن اینکه اشغالگری مجدد رژیم صهیونیستی شکست خورد و در عملیات زمینی تلفات زیادی داد.

غفوری عنوان کرد: صهیونیست ها بیمارستان ها و مدارس را هم بمباران کرده و به کشتار گسترده غیرنظامیان فلسطینی اقدام کردند اما ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه حماس بیمارستان ها را تبدیل به مراکز نظامی کرده، کذب ثابت شد و مقامات صهیونیست اعتراف کردند که تونل های زیر بیمارستان الشفاء در غزه توسط خود آنان ایجاد شده و عملا صهیونیست ها نتوانستند هیچ یک از ادعاهای خود را ثابت کنند. در نهایت ضعف و ناتوانی رژیم صهیونیستی چه در عملیات نظامی و چه در عرصه داخلی که موج گسترده اعتراضات سیاسی و اجتماعی را درپی داشت، باعث شد که رژیم صهیونیستی چاره ای جز پذیرش آتش بس نداشته باشد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: در صحنه بین الملل هم بسیاری از کشورها با برگزاری تظاهرات گسترده از فلسطین حمایت کردند و رژیم صهیونیستی در برابر این حجم از مطالبات جهانی تاب مقاومت نداشت و حتی امریکایی ها که حمایت گسترده ای از این رژیم می کردند، نتوانستند در برابر افکار عمومی گسترده جهان ایستادگی کنند و با توجه به چالش هایی که برایش پیش آمده بود به اجبار تن به آتش بس داد تا بتواند در برابر افکار عمومی جهان پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: اقداماتی هم که گروه های مقاومت در کشورهای مختلف انجام دادند سبب شد کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی که در عرصه میدانی با شکست مواجه شده بودند به دنبال برقراری آتش بس باشند تا این شکست ها و رسوایی ها را با یک ژست بشردوستانه کمرنگ جلوه دهند.

کلیدواژه