قوس 07, 1402 17:51 Asia/Kabul

عضو مجلس شورای اسلامی ایران گفت: تجمیع دستگاه های مرتبط با اتباع خارجی در یک دستگاه و تجمیع کارت های مربوط به آن ها در یک کارت از اهداف تشکیل سازمان ملی مهاجرت در ایران است.

ابوالفضل ابوترابی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در رابطه با تشکیل سازمان ملی مهاجرت ایران اظهار کرد: در برنامه هفتم، دولت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص لایحه ای به مجلس شورای اسلامی داد و مجلس هم با تشکیل این سازمان موافقت کرد.

وی افزود: ساماندهی اتباع خارجی در ایران ذیل سازمان ملی مهاجرت امکان پذیر است و قرار شده دستگاه های مختلفی که در ایران در امور اتباع خارجی فعال هستند در یک دستگاه و کارت های مختلفی هم که صادر می کنند در یک کارت تجمیع شود، این موضوع  در مجلس تصویب شد، به شورای نگهبان فرستاده شده و احتمالا تا یک ماه آینده تبدیل به قانون خواهد شد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از اهداف سازمان ملی مهاجرت تجمیع تمام کارت ها در یک کارت هوشمند است که یک طرف آن کد شناسایی ملی یکتا و یک طرف آن کد بانکی دارد که می توان از آن به عنوان کارت بانکی استفاده کرد و این مبنای کارت تمام اتباع خارجی در ایران خواهد بود.

به گفته ابوترابی تا کنون بیش از دو میلیون عدد از این کارت ها صادر شده و در حال توزیع است، در گام اول هم کارت های کسانی توزیع می شود که در سال های قبل انگشت نگاری و چهره نگاری شده اند و عکس، مشخصات و تصویر عنبیه آن ها مشخص شده است.

این عضو مجلس شورای اسلامی ایران بیان کرد که این کارت ها موقت است و با کوچکترین جرمی که اتباع خارجی مرتکب شوند با آنان برخورد می شود و حتی اخراج می شوند.  

وی در رابطه با فرزندان حاصل از مادران ایرانی و پدران اتباع خارجی هم گفت: موضوع آن ها تابعیت است که بر اساس قانون باید در سامانه مربوطه ثبت نام و مراحل قانونی را طی کنند، زمانی که به کسی تابعیت داده می شود یعنی شناسنامه و گذرنامه ایرانی به آن ها داده می شود، می توانند در انتخابات شرکت کنند و در بعضی مشاغل هم استخدام شوند.

 

کلیدواژه