قوس 11, 1402 13:57 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی پاکستانی تاکید کرد: در صورتی که دولت اسلام آباد و حکومت طالبان در برابر یکدیگر انعطاف نشان دهند امکان بهبود روابط و کاهش تنش ها بین طرفین وجود دارد.

عبدالرحیم درانی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: از یکسو دولت پاکستان به انحاء مختلف بر حکومت طالبان فشار می آورد و از سوی دیگر این حکومت خواسته های پاکستان و دیگر کشورها را نمی پذیرد به این ترتیب و با شرایط کنونی نه تنها امکان کاهش تنش ها وجود ندارد بلکه تنش ها رو به افزایش خواهد بود.

وی با اشاره به حمله تروریستی روز یکشنبه گذشته از طرف تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در ایالت خیبر پختونخواه که ارتش پاکستان ادعا کرده یک عضو افغانستانی تی تی پی عامل آن بوده، گفت:

وزارت خارجه پاکستان کاردار سفارت افغانستان در اسلام آباد را احضار کرد و نسبت به اینکه در حملات تی تی پی علیه خاک پاکستان و نیروهای پاکستانی از نیروهای افغانستانی استفاده می شود اعتراض کرد.

این کارشناس پاکستانی عنوان کرد: دولت پاکستان می گوید در ماه های اخیر حملات علیه نیروها و مردم پاکستان افزایش یافته و عاملان این حملات افغانستانی هستند، از طالبان هم می خواهد نیروهای تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) را که در افغانستان بسر می برند به پاکستان تحویل دهند، در احضار کاردار سفارت افغانستان در اسلام آباد هم یکی از خواسته های دولت پاکستان تحویل حافظ گل بهادر بوده که ادعا دارند افغانستانی و عامل حمله اخیر بوده است.

به گفته درانی تحریک طالبان پاکستان هم به صورت علنی مخالفت خود را با دولت اسلام آباد اعلام می کند و سران آن در سخنرانی های خود گفته اند که حتی از ناحیه "سیپک" یا مسیر پیشرفت اقتصادی چین و پاکستان یک پنجم مالیات مطالبه دارند و به نوعی باج خواهی می کنند در حالیکه این مسایل خط قرمز دولت پاکستان است و اجازه نمی دهد کسی برنامه های کلان اقتصادی را که با چین دارد دچار آسیب کند.

وی بیان کرد: نگرانی عمده پاکستان این است که چنین حملاتی در آینده افزایش پیدا کند و حتی به تاسیسات مسیر سیپک هم برسد از اینرو به نظر می رسد که تنش های دولت پاکستان و حکومت طالبان در آینده افزایش خواهد یافت و حکومت طالبان در افغانستان باید فکر اساسی در مورد این مسایل کند.

این کارشناس سیاسی یاد آوری کرد که پیشتر نشست مخالفان حکومت طالبان در مسکو به دعوت یکی از احزاب روسیه برگزار شد و این در حالی است که طی دو سال گذشته روسیه رابطه نزدیکی با طالبان داشته و در عین حال مساله تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق زنان را مطرح می کرده، اکنون فرصت دادن به مخالفان طالبان می تواند هشداری باشد برای طالبان که سیاست آن ها چنانکه همسایگان انتظار دارند پیش نمی رود و در حال تبدیل شدن به تهدید برای همسایگان هستند.

درانی در مورد تاثیر فشارهای پاکستان بر طالبان از جمله اخراج پناهجویان افغانستانی و تهدید به حملات علیه تی تی پی در داخل خاک افغانستان بر تغییر عملکرد طالبان هم گفت: هرچه حملات در پاکستان افزایش پیدا می کند عکس العمل دولت پاکستان هم شدت پیدا می کند چنانکه پیشتر انورالحق کاکر نخست وزیر دولت موقت پاکستان گفت که در افغانستان یک حکومت قانونی وجود ندارد و اگر چنین حکومتی وجود داشته باشد با آن تعامل خواهیم کرد و با توجه به روابطی که طالبان در گذشته با پاکستان داشته اتخاذ چنین موضعی از یک مقام پاکستانی بی سابقه بوده است.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر بیش از دو سال از حکومت طالبان در افغانستان می گذرد و طالبان انتظار داشتند که حداقل همسایگان، آن ها را به رسمیت بشناسند اما به خواسته های همسایگان و دنیا مخصوصا تشکیل حکومت فراگیر، رعایت حقوق بشر و حقوق زنان تن ندادند. بنابراین در صورتی که طالبان در سیاست خود تغییراتی ایجاد کنند و از خود انعطاف نشان دهند احتمال به رسمیت شناسی آنان وجود خواهد داشت که در آن صورت طالبان هم ممکن است فعالیت نیروهای تی تی پی را در افغانستان محدود کند.

 

کلیدواژه