قوس 16, 1402 15:06 Asia/Kabul

کارشناس و فعال فرهنگی-اجتماعی افغان تاکید کرد: دغدغه اول مردم افغانستان امنیت است و از حکومت انتظار تامین آن را دارند.

محمد سعید رضا زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در هرات که بیشتر مردم و علمای اهل تشیع هرات را هدف قرار داده، گفت: مردم با وجود مشکلات فراوان از قبیل فقر و بیکاری که با آن مواجه هستند امنیت را دغدغه اول خود می دانند و از حکومت خواستار تامین آن هستند.

وی افزود: در دیداری که حدود 300 نفر از علما و روحانیون، شخصیت ها و متنفذین شیعه و سنی هرات با والی و مسوولان امنیتی این ولایت داشتند، اهم مطالبات مردم در یک مکتوب به آنان ارایه و به صورت جدی تاکید شد که مسوولان هرات باید در مورد این حوادث هرچه زودتر اقدام کنند، با مسوولان مرکز در تماس باشند و در جهت حل مشکلات پیش آمده تلاش کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مردم هرات، مردم صلح طلب، فرهنگی، نرم خو، منطقی، خدمتگزار و محرومی هستند و تقابلی با حکومت نداشته اند اظهار کرد: بین حاکمیت و نخبگان و مردم حقوقی وجود دارد که باید رعایت شود و یکی از آن ها تامین امنیت است و در صورتی که چنین مسایلی پیگیری نشود، حقوق اولیه شهروندان تضییع می شود.

رضا زاده عنوان کرد: طی حدود چهل روز سه حادثه امنیتی در هرات رخ داده که دور از انتظار بوده و در حالی که حاکمیت ادعای تامین امنیت را دارد باید بتواند امنیت شهروندان را تامین کند. البته تامین امنیت مکانیزمی دارد که برخی عناصر آن در قالب مطالبه گری از حکومت مطرح شده که افزایش پسته های امنیتی در مناطق آسیب پذیر، ارایه اسلحه و مجوز آن برای حفاظت از مردم، علما، مدارس، مساجد و مراکز، ورود استخبارات به موضوع تلاش ها برای از بین بردن اعتماد بین حکومت و مردم از نمونه های آن است. مسوولان حکومتی هم در این زمینه قول مساعد داده اند که امید می رود به این قول خود عمل کنند.

به گفته این کارشناس افغان از اینگونه حملات و کشتارها در وهله اول علما و جامعه تشیع متضرر می شوند و در وهله دوم حاکمیت دچار آسیب می شود، این حملات از طرف هر کسی انجام شود دشمن ملت، حاکمیت، وطن و اسلام است، چنین حملاتی پیامدهای سیاسی هم دارد و دشمنان افغانستان از آن بهره برداری می کنند. اما دشمنان هم باید بدانند ملت افغانستان ملتی آگاه است و هرچه شهید بدهد آگاه تر با با صلابت تر می شود و نمی گذارد کشورشان بار دیگر به پایگاه بیگانگان تبدیل شود.

وی اضافه کرد: مردم باید شعور سیاسی، بصیرت و دشمن شناسی خود را تقویت کنند و با تحلیل دقیق از اوضاع به صورت متحد و جمعی، مطالبات خود را به صورت منطقی و درست با حاکمیت مطرح کنند.

 

کلیدواژه