جدی 07, 1395 14:27 Asia/Kabul
  • ضعف حکومت افغانستان باعث برگزاری نشست هایی مانند نشست مسکو شده است

نشست مسکو خلاف معیارهای دیپلماتیک است اما ضعف حکومت افغانستان سبب شده برگزاری چنین نشست هایی شده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: نشست مسکو اگرچه در اصول، خلاف معیارهای دیپلماتیک است اما ضعف حکومت افغانستان سبب شده کشورهای منطقه تصمیم به برگزاری چنین نشست هایی کنند.        

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه روسیه، چین و پاکستان در مسکو  در مورد صلح افغانستان و تهدیدهای تروریستان اظهار داشت: پس از توافقنامه صلح حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و حکومت وحدت ملی افغانستان و گذشت حدود سه ماه از آن هیچ اقدامی در جهت اجرای آن صورت نگرفته و حکومت افغانستان ضعیف ظاهر شده است.

وی افزود: هرچند در اصول این شیوه برگزاری نشست خلاف معیارهای دیپلماتیک و مداخله در امور داخلی افغانستان محسوب می شود اما اکنون که دیگران می بینند دولت افغانستان توانایی برقراری صلح، ابتکار عمل در این عرصه و حتی اجرای موادی که خود روی آن توافق کرده را ندارد به خاطر تهدیدهایی که از ناحیه داعش و تروریست ها احساس می کنند اقدام به برقراری چنین نشستی کرده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی، روسیه و متحدینش هم بر اساس همین مساله تصمیم گرفته اند نشست هایی را برگزار کنند و راه هایی را بسنجند که هم مساله صلح افغانستان بررسی شود و هم جان اتباع و دیپلمات هایشان در افغانستان و سایر کشورها در امان بماند.

خروتی عنوان کرد: به هر صورت افغانستان با سه کشور روسیه، چین و پاکستان روابط دیپلماتیک دارد بنابر این چنین نشست هایی باید با هماهنگی و تفاهم با وزارت خارجه افغانستان و مسوولان دولت این کشور صورت بگیرد در حالیکه چنین نشده و ضعف های دولت افغانستان در رابطه با مذاکرات با مخالفین مسلح و برقراری صلح باعث شده که کشورهای منطقه اقدام به برگزاری چنین نشست هایی کنند.

وی اضافه کرد: ملت افغانستان هم که زیر بمباران نیروهای خارجی و مواجه با حملات مخالفین مسلح و تروریست ها هستند و با مشکلات اقتصادی نیز دست و پنجه نرم می کنند، می پذیرند که نشست های صلح که تاثیرگذار باشد در هرجایی صورت بگیرد تا آن ها از این وضعیت نجات پیدا کنند.

 

کلیدواژه