جدی 03, 1402 12:17 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: طالبان سیاست زور و فشار را حتی در بحث مذهب در پیش گرفته اند اما این سیاست نتیجه عکس می دهد.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره اظهارات اخیر سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان مبنی بر اینکه در افغانستان تنها مذهب حنفی وجود دارد و  مکتوب این وزارت به دانشگاه های خصوصی که در آن دستور داده شده کتابخانه های خود را از کتاب های "خلاف فقه حنفی" و کتاب های سیاسی پاکسازی کنند، اظهار کرد: بیشتر طالبان پیرو مذهب حنفی هستند اما اینکه تمام مردم افغانستان پیرو این مذهب می باشند ادعایی بیش نیست و خودشان هم این را می دانند.

این استاد دانشگاه کابل گفت: طالبان به مساله اکثریت یا مسلح بودن توجه دارند و به فلسفه وجودی خود به عنوان یک گروه مسلح می نگرند و اینکه چگونه شکل گرفته و به قدرت رسیده اند و به این وسیله می خواهند اتحاد خود را حفظ کنند.

وی عنوان کرد: نباید با زور و جبر با مذاهب دیگر مقابله کرد، این موضوع حتی ممکن است برای دیگران ایجاد انگیزه کند که در مورد مذهب یا مذاهب مورد نظر بیشتر مطالعه کنند به ویژه اگر مساله زور و فشار مطرح باشد.

به گفته این استاد دانشگاه در گذشته ها اگر زور و فشار اعمال می شد، رسانه ها تا این حد فعال نبودند، کتاب و کتابخانه ها هم چندان در دسترس مردم نبودند و جامعه بسته بود، به این دلیل حکومت ها راحت تر می توانستند قدرت خود را اعمال کنند. اما در شرایط کنونی کسی نمی تواند مانع خواندن و مطالعه کتاب ها شود.

فانوس تصریح کرد: اینگونه فشارها حتی ایجاد انگیزه می کند که مردم و جوانان به کتاب هایی که خواندن آن ها منع می شود رجوع و آن ها را مطالعه کنند و به عبارتی تاثیر آن عکس خواهد بود. این مسایل باعث افزایش اختلافات می شود و بهتر است همه با استدلال و منطق پیش بروند و توصیه اسلام نیز همین است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است در مساله تاکید بر فقه حنفی بین طالبان اختلافاتی وجود داشته باشد اما به نظر نمی رسد این اختلافات تاثیری در تصمیم جناح قدرت داشته باشد چنانکه در موضوع مسدود ماندن مدارس و دانشگاه ها به روی دختران هم با وجود اینکه اختلافاتی بین سران طالبان وجود دارد مدارس و دانشگاه ها همچنان به روی دختران بسته است و گفته می شود که تصمیم از رده های بالا است.

 

کلیدواژه