جدی 07, 1402 17:11 Asia/Kabul

نویسنده و فعال رسانه ای ایرانی تاکید کرد: در گفتمان رهبر معظم انقلاب اسلامی زن مسلمان در کنار حفظ حجاب می تواند به رشد علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دست پیدا کند.

دکتر الهام امین در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در مورد بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص موضوع زن گفت: این بیانات نشان دهنده یک مکتب و گفتمان ویژه در مورد هویت زن است و همان نگاهی را به زن در جامعه اسلامی دارند که حضرت امام خمینی (ره) داشتند و همان نگاه اسلام ناب محمدی به زن است. این گفتمان از طرف زنان در جوامع مختلف اسلامی پذیرفته هم شده است.

نویسنده کتاب عقیله (در مورد زندگی حضرت زینب) در رابطه با حضور زنان در جامعه و مسوولیت های اجتماعی زنان عنوان کرد: نگرش اسلامی از حضور زن در اجتماع استقبال می کند اما همانگونه که در سخنان رهبری مطرح شده دو شرط دارد؛ یکی حفظ خانواده و حریم آن و دیگری حفظ حرمت و کرامت زن. این نگرش به نگاه رشد دهنده و استقلال دهنده اسلام به زنان اشاره دارد، نگاه اسلام به زن مبتنی بر خانه نشینی و پشت پرده نشینی نیست. در تاریخ اسلام هم الگوهای بزرگی مانند حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) را داریم که از رهبران سیاسی-اجتماعی دوران خود بودند. رهبر معظم انقلاب اسلامی هم تاکید دارند که حفظ حجاب مانعی برای حضور سیاسی، علمی و اجتماعی زن نیست.

به گفته این استاد دانشگاه با توجه به شرایط ویژه ای هم که برای حضور زنان در جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شد تعداد زنان فعال در عرصه اجتماع اعم از زنان تحصیلکرده، نویسنده، مترجم، ورزشکار، فعال سیاسی و اجتماعی قابل مقایسه با هیچ دوره ای از تاریخ ایران نیست. این نشان دهنده آن است که زنان می توانند در کنار حفظ حجاب شرعی و عفاف خود در جامعه حضور داشته باشند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: زنان مسوولیت سنگینی هم در عرصه خانه و خانواده دارند و این مساله حضور آنان را در عرصه های اجتماعی به مراتب دشوارتر از مردان می کند، زنانی که در عرصه اجتماع فعالیت می کنند مادر هم هستند که البته وظیفه اصلی آنان نیز مادری است و اتفاقا مادران موفقی هم می باشند و فرزندان موفق و سالمی پرورش می دهند.  

خانم امین با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص لزوم توجه به عدالت جنسیتی در مقابل برابری جنسیتی که از سوی غرب مطرح می شود نیز یاد آور شد: عدالت آن است که هرچیزی در جای خود قرار بگیرد و الزاما به معنای برابری نیست، ایشان هم بر همین موضوع تاکید دارند. اگرچه غربی ها با شعارهای فریبنده موضوع برابری جنسیتی را مطرح می کنند اما عدالت قطعا به حق نزدیک تر است تا برابری، زیرا زن و مرد دو مخلوق متفاوت هستند و هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند که به معنای برتری یکی بر دیگری نیست. عدالت جنسیتی به نفع زن است و از ظلمی که در حق زنان به نام برابری جنسیتی می شود، جلوگیری می کند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین مواردی که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر آن تاکید داشته اند بحث الگوگیری از الگوهای متعالی زنان است و حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س) الگوهایی برای زنان در همه دوران ها هستند. طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسلمانان در مساله زنان در حوزره تدافعی قرار ندارند و در خصوص هویت زن نباید مرعوب تبلیغات غرب شوند زیرا اسلام منابع بسیار ارزشمندی در مورد احترام به زن دارد و الگوی مسلمانان در مورد احترام به زن هم پیامبر گرامی اسلام (ص) است.

 

کلیدواژه