دلو 01, 1402 17:24 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: کشورهای منطقه و فرامنطقه از آنچه امروز در افغانستان می گذرد آسیب پذیر و خواستار حل مشکلات این کشور هستند.

مصطفی علیزاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به تاکید مجدد سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بر تشکیل حکومت فراگیر و شریک شدن دیگر گروه های افغان در حکومت افغانستان اظهار کرد: تشکیل حکومت همه شمول یا فراگیر در افغانستان به این معنی نیست که همان غاصبان و مفسدانی که در گذشته در افغانستان بر سر قدرت بودند و بر مردم ظلم و ستم روا داشتند، در حکومت دخیل باشند بلکه به این معنی است که اقوام مختلف افغانستان مانند پشتون، تاجیک، هزاره، ازبک و سایرین و پیروان مذاهب مختلف حاضر در این کشور حضور خود را در درون حکومت احساس کنند و این تنها راه خروج افغانستان از بحران است.

وی افزود: کشورهای جهان برای کاهش آسیب پذیری خود خواستار حل مشکلات افغانستان می باشند چه از طریق گفت و گو و چه از طریق فشار بر طالبان و تا زمانی هم که حکومت فراگیر در افغانستان تشکیل نشود، حکومت در این کشور به رسمیت شناخته نخواهد شد. طالبان هم اگر به دنبال کسب مشروعیت هستند باید بر اساس خواست نظام بین الملل یک حکومت فراگیر تشکیل دهند. البته در درون طالبان هم تغییراتی مشاهده می شود چنانکه بین سران طالبان در مورد بازگشایی مدارس دخترانه و باز شدن دانشگاه ها به روی دختران اختلافاتی وجود دارد.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان که دو سال قبل وارد جامعه مدرن شده افغانستان شدند تصور می کردند که می توانند بر اساس سیاست دوره گذشته خود بر مردم این کشور حکومت کنند اما آن سیاست ها برای جامعه امروز جوابگو نیست، نیاز امروز جامعه افغانستان تشکیل حکومتی فراگیر است و اگر چنین شود رابطه افغانستان با جهان به روال گذشته باز خواهد گشت در غیر این صورت در درازمدت تغییرات دیگری را در افغانستان شاهد خواهیم بود.

علیزاده در مورد ابزار نگرانی روس ها از وضعیت امنیتی افغانستان هم گفت: نبود امنیت و پاسخگو نبودن حکومت در این زمینه یک مساله جدی است و روسیه هم نگران متحدان خود است که در همسایگی افغانستان قرار دارند و اینکه مبادا هدف گروه های تروریستی فعال در افغانستان قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: اقدامات گروه های تروریستی طی ماه های اخیر در افغانستان بیشتر شده و این نشان دهنده آن است که به دلیل ضعف موجود، گروه های تروریستی می توانند در این کشور نفوذ کنند، حکومت طالبان اقداماتی علیه این گروه انجام داده اما کنترل کامل آن ها نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.

 

کلیدواژه