دلو 07, 1402 12:58 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: در نشست های منطقه ای و جهانی در مورد افغانستان باید نظرات و مطالبات مردم این کشور مورد توجه قرار بگیرد.

محمد یوسف امین زازی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل در مورد نشست منطقه ای در مورد افغانستان که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود، اظهار کرد: تجربه نشان داده که نشست های بین المللی و منطقه ای که در مورد افغانستان برگزار می شود اگر بدون حضور مردم این کشور باشد به نتیجه خاصی نمی رسد.

وی افزود: برخی کشورهای منطقه موقعیت جغرافیایی افغانستان را زیر سوال برده اند و به استقلال و تمامیت ارضی این کشور احترام نمی گذارند، جنگ چند دهه ای افغانستان را هم همین کشورها و تعدادی از کشورهای جهان پشتیبانی کردند تا خواسته های خود را بر مردم این کشور تحمیل کنند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اظهارات ضمیر کابلف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان مبنی بر اینکه تعامل با حکومت طالبان برای ایجاد یک حکومت فراگیر، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر در دستور کار نشست آتی در مورد افغانستان است، عنوان کرد: حاکمان افغانستان باید مردم این کشور از همه اقشار را در تصمیم گیری ها دخیل کنند زیرا هیچ دولتی نتوانسته بدون حضور و رای مردم مشکلات آنان را حل کند، به عنوان مثال طی صد سال گذشته تمام دولت ها در افغانستان مساله خط دیورند را به تصمیم مردم این کشور واگذار کرده اند، پس در روابط منطقه ای و بین المللی هم این مردم افغانستان هستند که باید تصمیم بگیرند.

به گفته زازی مردم افغانستان خواسته ها و اعتراضاتی دارند و کشورهایی که در طول سال ها جنگ و خونریزی را بر مردم این کشور تحمیل کردند باید به سوالات آنان پاسخ دهند و تصریح کنند که به دنبال چگونه روابطی با افغانستان هستند.

این کارشناس سیاسی در رابطه با موضوع به رسمیت شناسی حکومت طالبان و اینکه تا کنون هیچ کشوری این حکومت را به رسمیت نشناخته هم گفت: با به رسمیت شناسی این حکومت هم مشکل مردم افغانستان حل نمی شود زیرا این مردم بوده اند که بیشترین آسیب را طی سال های متمادی دیده اند و حق آن ها است که در تصمیم گیری ها در مورد آینده خود و روابط کشورشان با منطقه و جهان حضور و نقش داشته باشند.

وی اضافه کرد: بنابراین حاکمان فعلی در افغانستان باید حقوق مردم را در نظر داشته باشند، در امور کلان با آنان مشورت کنند و تصمیم آنان را به جهان منعکس کنند در غیر اینصورت مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

 

کلیدواژه